6.12.2018

Turvallisesti somessa

SuPer vaikuttaa vahvasti sosiaalisessa mediassa mm. Facebookissa ja Instagramissa. Myös monilla SuPerin ammattiosastoilla on Facebook-sivuja ja Instagram ja WhatsApp käytössään. Somessa liikut turvallisesti ja säästyt harmeilta, kun keskustelet hyvässä hengessä, muistat maalaisjärjen, harkinnan sekä seuraavat perussäännöt:

• Älä luovuta henkilökohtaisia tietojasi. Somessa tieto voi levitä nopeasti ja joutua yhteyksiin, joihin et sitä halua. Mieti, kuinka paljon henkilökohtaisia tietoja (sähköpostiosoite, työpaikkatiedot jne.) haluat itsestäsi jakaa missäkin kanavassa. Muokkaa yksityisyysasetukset haluamallesi tasolle.

• Kysy lupa kuvaamiseen ja kuvien julkaisuun. Varmista, että kuvassa esiintyviltä on kysytty suostumus kuvien ottamiseen ja julkaisuun somessa. Erityisen tärkeää tämä on, kun kuvaat SuPerin jäsenistöä, sillä liittoon kuuluminen on yksityistä tietoa.

• Ammattilaisena vaitiolovelvollisuus sitoo sinua myös somessa. Salassapito koskee kaikkia salassa pidettäviä tietoja, olitpa saanut ne tietoosi miten tahansa. Älä julkaise   mitään asiakkaitasi tai potilaitasi koskevia tietoja somessa.

• Somessa ei ratkota työyhteisön ongelmia. Oman työpaikan haukkuminen tai esimiehen tai työtovereiden arvostelu eivät kuulu someen. Työntekijää sitoo lojaliteettivelvollisuus työnantajaa kohtaan. Työyhteisön epäkohdat kannattaa ottaa puheeksi omalla työpaikalla rakentavasti ja suoraan oman esimiehen kanssa.

Muistathan, että kannat itse vastuun jokaisesta postauksestasi! Vaikka keskustelisit suljetussa ryhmässä, aina on mahdollisuus, että tieto välittyy ryhmän ulkopuolelle.

Lue superilaisen some-ohjeet kokonaisuudessaan.