15.2.2022

Lähihoitajalle lomakorvauksia ja lomarahaa keikkatyöstä

Lähihoitaja oli töissä kaupungilla toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa. Työsuhde oli jatkunut vuodesta 1989 lukien. Hän oli tästä työstä palkattomalla työvapaalla elokuusta 2020 kesäkuuhun 2021, mutta teki silti keikkaa työnantajalleen koko työvapaansa ajan niin paljon, että tehty työ kerrytti lomaa.

Hänelle ei kuitenkaan oltu maksettu keikkatyön ajalta lomakorvausta eikä hr-järjestelmään ollut merkitty lomakertymää työvapaan ajalta, joten lähihoitaja oli yhteydessä liittoon.

Työnantajaa pyydettiin korjaamaan lomakertymä ja lähihoitaja sai lopulta lomanmääräytymisvuoden 2020–2021 ajalta täyden lomakertymän. Aiemmin työnantaja oli hyväksynyt kertymän vain neljältä kuukaudelta. Lisäksi lomanmääräytymisvuodelle 2021–2022 lomaa katsottiin kertyneen myös keikkatyön ajalta.

Lähihoitajan työsuhde päättyi marraskuussa 2021. Loppupalkanmaksuun mennessä keikkatyön ajalta kertyneistä lomista oli maksettu lomarahat ja lomakorvaukset 32 päivältä.

Jos jäsen ei olisi ottanut yhteyttä liittoon ja pyytänyt selvittämään loma-asiaansa, häneltä olisi jäänyt saamatta lomarahoja ja lomakorvausta yhteensä yli 5000 euroa.