14.12.2022

Lähihoitajalle palkkasaatavia sairauspoissaolosta

Kuntayhtymän palveluksessa työskennellyt lähihoitaja sai yksityiseltä lääkäriasemalta lääkärintodistuksen, jossa hänet todettiin työkyvyttömäksi neljäksi päiväksi. Lähihoitaja toimitti kuvan todistuksesta esimiehelleen ja ilmoitti olevansa pois töistä. Esimies ei hyväksynyt lääkärintodistusta, koska se ei ollut työterveyshuollosta ja pidätti palkan neljän päivän sairausajalta.

Lähihoitaja otti yhteyttä pääluottamusmieheen, joka kävi työnantajan kanssa paikallisneuvottelut ja vaati työnantajaa maksamaan sairausajan palkan. Työehtosopimuksessa ei ole määräystä siitä, että ainoastaan työterveyshuollosta hankittu todistus kelpaisi, eikä tällaisesta järjestelystä ollut muutoinkaan sovittu työntekijän kanssa. Työnantaja ei myöskään ollut osoittanut työntekijää toisen lääkärin tarkastukseen ilmoittaessaan, ettei hyväksy toimitettua todistusta.

Paikallisneuvottelut päättyivät erimielisinä, koska työnantaja ei edelleenkään suostunut maksamaan palkkaa.

Liitto vei asian keskusneuvotteluun eli neuvotteluun Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n ja SuPerin välillä. Keskusneuvottelujen tuloksena työnantaja maksoi sairausajan palkan, yli 300 euroa.