16.11.2022

Lähihoitajalle ylityökorvauksia – ylitöistä oli maksamatta perusosa yli kahden vuoden ajalta

Lähihoitaja oli työskennellyt useita vuosia yksityisellä työnantajalla. Hän otti yhteyttä liittoon havaittuaan, ettei ylitöiden maksaminen sujunut enää entiseen tapaan. Lähihoitaja sai ensin liitosta neuvoja, joiden avulla hän yritti neuvotella asiasta työnantajan kanssa. Tämä ei kuitenkaan johtanut saatavien maksamiseen.

Asia siirtyi liiton hoidettavaksi ja ylityösaatavat tutkittiin. Kävi ilmi, että ylitöistä oli maksamatta perusosa yli kahden vuoden ajalta. Ylitöistä oli maksettu vain korotusosa, eli esimerkiksi 50 %:lla korvattavasta ylityöstä oli maksettu vain puolikas palkka, vaikka piti maksaa puolitoistakertainen palkka.

Työnantaja maksoi lähihoitajalle vaatimuksen jälkeen puuttuvia ylityösaatavia yli 1500 euroa sekä viivästyskorkoja yli 200 euroa.

Liity jäseneksi