16.4.2020

Superilainen sai palata vanhaan työpisteeseensä

Pääluottamusmies otti yhteyttä liittoon, koska työnantaja oli päättänyt siirtää yksipuolisesti superilaisen terveyskeskuksesta asumispalveluyksikköön töihin. Superilainen oli ehtinyt työskennellä terveyskeskuksessa yli 30 vuoden ajan. Hänellä ei ollut erillistä kirjallista työsopimusta, mutta työhönottopäätöksessä oli nimenomaisesti mainittu, että hän oli ottanut vastaan perushoitajan työn terveyskeskuksessa. Työntekijä itse vastusti siirtoa.

SuPerista otettiin yhteyttä työnantajaan ja pyydettiin pikimmiten palauttamaan työntekijän työpisteeksi terveyskeskus. Työnantaja suostui pyyntöön ja työntekijä sai palata vanhaan työpisteeseensä.

Koska työntekijä oli sopinut työskentelevänsä nimenomaisesti terveyskeskuksessa, ei työnantaja saanut yksipuolisesti muuttaa työpistettä. Työnantaja olisi saanut muuttaa toimipistettä vain irtisanomisperusteella, eikä sellaista ollut, koska toiminta terveyskeskuksessa jatkui ja sinne oli palkattu uusi työntekijä.

Jos työntekijän työsopimuksessa sen sijaan on määritelty työntekoalue laajasti tai mainittu vain työntekopaikka työsuhteen alkaessa, voi työnantajalla olla oikeus muuttaa työntekopaikkaa yksipuolisesti työsuhteen aikana.

Liity jäseneksi -painike