24.1.2019

Superilaisten ilmoitus epäkohdista toi uudet tuulet Tuuliharjun vanhainkotiin

Superilaiset työntekijät yhdessä luottamusmiehensä kanssa ottivat yhteyttä liittoon ja ammattiosastoonsa työpaikkansa mitoitukseen ja työkuormitukseen liittyvissä ongelmissa. SuPer teki Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastoon (avi) epäkohtailmoituksen 20.3.2018. Syynä oli huoli Palvelukeskus Tuuliharjun iäkkäistä asukkaista Luhangassa: kunnassa ei ollut sairaanhoitajaa lainkaan ja puutteita epäiltiin niin lääkehoidossa kuin johtamisessakin.

Avin valvontakäynnillä 12.4.2018 todettiin useita puutteita muun muassa perehdyttämisessä, johtamisessa, omavalvontasuunnitelmassa, lääkehoidossa ja henkilöstömitoituksessa.

Epäkohtiin on puututtu ja kehitystä on tehty asiakasturvallisuuden kannalta oikeassa järjestyksessä. Ylitarkastaja toteaa valvontakertomuksessa (27.12.2018), että asioita on viety eteenpäin ja toimintaa kehitetty. Esimerkiksi henkilöstörakenne on kunnossa, johtamisjärjestely on selkeä ja ammattitaitoa löytyy toiminnan kehittämiseksi.

Avi on päättänyt Tuuliharjun valvonnan, mutta kehittämistyö jatkuu edelleen. – Henkilökunta tuntuu motivoituneelta ja tyytyväiseltä. He ovat selkeästi saaneet uutta potkua työhönsä. Uusi esimies on tehnyt ison työn, Joutsan seudun ammattiosaston puheenjohtaja Tarja Pyyhtiä iloitsee.

– Yhteistyö meidän omien aktiivien ja aluehallintoviraston kanssa oli toimivaa ja se näkyy lopputuloksessa, SuPerin asiantuntija Soili Nevala sanoo.

Aiheesta on uutisoinut Joutsan Seutu 23.1.2019