13.12.2019

Avoin kirje Kouvolan kaupunginhallituksen jäsenille

Kouvolan kaupunginhallitus käsittelee yt-neuvottelujen tuloksen kokouksessaan maanantaina 16.12.2019. Työnantaja esittää koko henkilöstön lomauttamista, tietyin rajauksin, jopa kolmeksi viikoksi.

SuPer-liitto tulee seuraamaan tarkasti suunniteltujen lomautusten mahdollisesti toteutuessa erityisesti varhaiskasvatuksen mitoituksia. Kouvolan kaupungin rahapula ei anna lupaa rikkoa varhaiskasvatuslain henkilöstön ja lasten laissa säädettyä suhdelukua.

Miten Kouvolan kaupunki tulee valvomaan itse mitoitusten toteutumista ja huolehtimaan velvollisuudestaan järjestää varhaiskasvatuspalvelua lain mukaisesti, lasten turvallisuudesta huolehtien?

SuPer haluaa edelleen muistuttaa Kouvolan kaupungin päättäjiä siitä, että varhaiskasvatuslain henkilöstömitoitus edellyttävää säännöllistä sijaisten hankintaa poissaolojen takia myös lomautusten aikana. Varhaiskasvatuksessa toimivat lastenhoitajat joutuvat jo nyt toimimaan jaksamisensa äärirajoilla. He joutuvat monesti jo joustamaan hyvästä hoitotasosta vain sen vuoksi, että varhaiskasvatuksen henkilöstömitoitukset lasten varhaiskasvatussuunnitelmiin nähden eivät ole riittävät.

Lomautusten porrastuessa pitkälle ajanjaksolle niin lasten kuin työntekijöidenkin elämässä tulee Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksen päiväkodeissa olemaan pitkä turvattomuuden aika. Tarvittaessa olemme valmiit ilmoittamaan lomautusten aikana havaittavat epäkohdat ja jopa kuntaa velvoittavien lakien rikkomiset valvontaviranomaisille.

Kunnan rahapula ei anna kunnan johtaville viranhaltijoille lupaa rikkoa virkavelvollisuuksiaan ja heidän on kieltäydyttävä laittamasta täytäntöön sellaisia kunnan poliittisten päättäjien tekemiä päätöksiä, jotka johtaisivat kuntaa velvoittavien lakien rikkomiseen.

Silja Paavola
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry