30.11.2017

ERTO, SuPer ja Tehy: Nollasopimukset kuriin ja palkat ylös yksityisellä sosiaali- ja terveyspalvelualalla

Tänään lähes 200 yksityisen sosiaali- ja terveyspalvelualan luottamusmiestä kokoontuu ERTOn, SuPerin ja Tehyn yksityissektorin neuvottelupäiville.

Yksityiselle sosiaalipalvelualalle tavoitellaan palkkaohjelmaa, jolla korjataan palkkaeroa verrattuna kuntiin. Tavoitteena on parantaa työehtosopimusta korjaamalla alan polkuhinnoittelua ja rajoittamalla työnantajan mahdollisuuksia kiertää työlainsäädäntöä.

- Toteutuessaan muutokset korjaavat myös yksityisen sosiaalipalvelualan mainetta työnantajana ja luotettavana palveluntuottajana, sanoo SuPerin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens.

Lisäksi sosiaali- ja terveyspalvelualan työehtosopimuksissa halutaan rajoittaa ns. nollasopimusten käyttöä. Nollasopimuksella tarkoitetaan työsopimusta, jolla työnantaja sitoutuu tarjoamaan työntekijälle työtä vaihdellen nollasta tunnista kokoaikaiseen.

- Työnantajat siirtävät yrittäjävastuuta työntekijöille käyttämällä nollasopimuksia ja työntekijät jäävät vaille työsuhdeturvaa. Työntekijät elävät jatkuvassa epävarmuudessa siitä, riittävätkö ansiot elinkustannuksiin, Tehyn neuvottelupäällikkö Marianne Leskinen toteaa.

ERTO, SuPer ja Tehy haluavat herättää myös yhteiskunnallista keskustelua yksityistämisen epäkohdista.

Sosiaali- ja terveyspalvelualalla palvelujen ulkoistaminen on johtanut yt-neuvottelujen kierteeseen ja henkilöstön vähentämiseen. Tämän seurauksena palveluiden laatu heikentyy.

- Kun terveys- ja sosiaalialan henkilöstöä vähennetään ja ammattihenkilöille siirretään avustavia tehtäviä, kiire ja virheiden mahdollisuus kasvaa, muistuttaa ERTOn edunvalvontajohtaja Saara Arola.

Lisätietoja:

ERTO