24.10.2019

ERTO, SuPer ja Tehy: Terveysjätit rikkovat pelisääntöjä

Vuoden alussa julkisuuteen tullut hoivakriisi on edelleen arkea monilla sosiaalialan työpaikoilla, vaikka työnantajat ovat myös parantaneet toimintaa.

– Hoitajia ei palkata riittävästi vakituisiin työsuhteisiin ja vuoroja pyöritetään liikaa keikkalaisten voimin, mikä koettelee jaksamista ja heikentää alan vetovoimaa. Myöskään palkka ei vastaa työn vaativuutta, sanoo SuPerin yksityisen sektorin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens.

Sosiaali- ja terveyspalvelualan yritysten työntekijöiden oikeuksista piittaamaton tapa toimia työllistää ammattiliittoja. Voiton tavoittelu työntekijöiden oikeuksien ja hyvinvoinnin kustannuksella jatkuu. Asenne vaikeuttaa tulevaa neuvottelukierrosta.

– Palkkausjärjestelmän noudattamisessa on vakavia epäkohtia Mehiläisessä, Pihlajalinnassa ja Terveystalossa, Tehyn johtava lakimies Vappu Okkeri sanoo.

Epäkohdat johtavat siihen, että työntekijät saattavat saada pienempää palkkaa kuin heidän kuuluisi työn vaativuuteen perustuvan palkkausjärjestelmän perusteella saada. Esimerkiksi tehtävänkuvia on laatimatta ja päivittämättä sekä palkanosien maksuperusteita määrittelemättä.

Terveyspalvelualalla on käynnissä useita riitoja, joiden yhteydessä työnantajat yrittävät kiertää lain ja työehtosopimusten määräyksiä.

Ammattiliittojen on vaikea selvittää palkkarikkomuksia, koska yritykset kieltäytyvät työehtosopimusten vastaisesti luovuttamasta luottamusmiehille tietoja.

– Ammattiliittojen on vaikea selvittää palkkarikkomuksia tai esimerkiksi perusteettomia määräaikaisuuksia, koska yritykset kieltäytyvät työehtosopimusten vastaisesti luovuttamasta luottamusmiehille tietoja, ERTOn edunvalvontajohtaja Saara Arola sanoo.

Sosiaali- ja terveyspalvelualan työehtosopimukset päättyvät 31.3.2020.

ERTOn, SuPerin ja Tehyn luottamusmiehet ovat kokoontuneet Helsinkiin neuvottelupäiville 24.-25.10. valmistautumaan neuvottelukierrokselle.

Lisätietoja:
ERTOn edunvalvontajohtaja Saara Arola, p. 040 631 6521