6.6.2014

Kolumni: Ammattiosastotoiminta on myös kivaa

Toukokuussa pidettiin ammattiosastojen puheenjohtajien päivät, jotka kokosivat superilaiset puheenjohtajat hienosti yhteen. Monissa keskusteluissa kävi ilmi, että useat puheenjohtajat olivat samaan aikaan kahdessa eri roolissa ja toimivat niin luottamusmiehenä kuin puheenjohtajina. Molemmissa rooleissa on tehtävää, mutta samalla voidaan todeta, että tehty työ palkitsee tekijäänsä. Hän saa paljon ensikäden tietoa tulevista muutoksista, tehtävien uusista tavoitteista ja yleensä suunnitelmista, joilla on vaikutusta työpaikkaan, -tehtävään tai -määrään.

Tälle hienolle näköalapaikalle luulisi olevan ihan tunkua, vaan ei ole. Jo jonkin aikaa ammattiosastoissa on kannettu huolta siitä, miten saadaan jäsenet innostumaan yleisesti ammattiosastotoiminnasta. Tämä on erikoinen yhtälö. Moni superilainen on kiinnostunut kaikista työnantajan kehityssuunnitelmista ja siitä, miten ne kaikki tulevat koskettamaan juuri omaa työtä. Millainen on työnkuva, millainen palkkakehitys ja missä on työpaikkani. Nykytilanteessa voidaan myös miettiä, kuka on tulevaisuudessa työnantajani. Nämä esimerkiksi ovat niitä asioita, joista ammattiosastotoiminnassa keskustellaan ja joihin puheenjohtaja voi vaikuttaa. Ammattiosaston toimintaan kannattaa siis lähteä ihan oman työuran kehittämisen takia tai siksi, että saa eri työpaikoista kavereita.

Ammattiosastotoiminta on harrastus siinä missä mikä muukin. Siellä on samanhenkisiä ihmisiä. Meitä yhdistää superilaisuus sekä halu parantaa jotain työssämme. Ammattiosaston toiminta ei ole mitään ryppyotsaista hommaa vaan ilolle, älylle ja kekseliäisyydelle annetaan siellä tilaa. Keskiössä ovat kuitenkin meidän omat asiat. Kukaan muu kuin me itse ei tiedä, miten asioita pitäisi kehittää. Työpaikoilla on monia haasteita, joihin yhdessä yritämme löytää ratkaisu- ja vaikuttamismahdollisuuksia.

Me kaikki olemme jonkun ammattiosaston jäseniä, meillä kaikilla on oikeus mennä ammattiosaston kokouksiin, viedä sinne tietoa ja saada sieltä tietoa. Ammattiosastotoiminta voi olla kivaa ja mielenkiintoista, vaikka se on joissakin asioissa kovin määrämuotoista. Liitosta on annettu tietyt asiat tehtäväksi, jotta tieto varmasti menee samanlaisena kaikkialle Suomeen. Kokoukset kuitenkin muodostuvat juuri sellaisiksi kuin halutaan. Ei ole yhtä tapaa tuoda tietoja tai antaa niitä. Asiasisällönkin voi pakata yhteiseen toimintaan. Se voi olla kesäretki, laivaretki, hiihtoretki tai joku muut yhteinen tapahtuma, johon jäsenen on helppo tulla. Ammattiosastotoiminnassa konkretisoituu vanha sanonta Yhdessä olemme enemmän. Kun seuraavan kerran näet kutsun ammattiosaston kokoukseen, mene sinne ja tuo oma näkemyksesi toimintaan. Samalla saat sieltä enemmän.

Nyt tosin alkaa loma-aika, joten moni ammattiosastokin on lomalla. Katso kuitenkin oman osastosi www-sivut niin näet, josko jotain kivaa olisi suunnitteilla kesällä.

Moni meistäkin odottaa ansaittua kesälomaa. Nyt sitten vain nauttimaan siitä riemurinnoin. Toivottavasti saamme siitä puhtia, joka riittää pitkälle!.

Hyvää kesää kaikille, Silja