5.1.2017

Kolumni: Haasteet on tehty ratkaistaviksi

Sote-uudistus, valtion ja kuntien rahapula, massatyöttömyys ja epävarmuus tulevasta. Tulevaisuuden näkymät ahdistavat nyt monia eivätkä hoitajatkaan pääse pakoon näitä usein hyvinkin epämiellyttäviä uutisia. Onko meillä enää muuta mahdollisuutta kuin miettiä sitä, kuka on se, jonka tehtäväksi jää valojen sammuttaminen?

Mieleeni nousee tarina kahdesta sammakosta, jotka putosivat suureen maitoa täynnä olevaan astiaan. Aikansa maidossa uituaan toinen sammakko totesi, että ei tästä voi selvitä ja lopetti uimisen. Sammakko hukkui, mutta toinen jatkoi silti sinnikkäästi uintiaan. Pitkän uimisen jälkeen maito alkoi sakeutua ja muuttui lopulta voiksi. Sammakko lopetti uimisen ja hetken levättyään hyppäsi voikasan päältä pois maitoastiasta.

Superilaiset hoitajat ja hoitajien omana edunvalvojana SuPerliitto ovat kokeneet monia kovia haasteita viimeisten vuosien aikana ja näitä haasteita on ihan riittävästi vielä nytkin näköpiirissä. Välillä näyttää tosin siltä, että olemme ainoita toisinajattelijoita. Toisten mielestä näyttäydymme vastarannan kiiskinä, mutta omissa silmissämme ajattelemme olevamme vastavirtaan nousevia lohia.

Tämän talven ja kevään suuri haaste on saada uudet kuntapäättäjät sitoutumaan sellaisiin ajatuksiin, joilla on merkitystä hoitajien työhön. Henkilöstömitoitukset, hoitajien jaksaminen, oikeudenmukainen palkkaus, ammatillisen osaamisen käytön turvaaminen ja monet ennaltaehkäisevät toimintamallit ovat niitä haasteita ja maitoastioita missä nyt polskimme. Näissä asioissa superilaisilla hoitajilla on myös vankka osaaminen. Meidän tärkeä tehtävämme on nyt saada tulevat kuntien päättäjät sitoutumaan näihin samoihin asioihin.

SuPer on keväällä mukana muutamien muiden ammattiliittojen ja kolmannen sektorin terveyden edistämistä harjoittavien organisaatioiden kanssa Yksi elämä -terveystalkoissa. Tämän hankkeen tarkoituksena on kannustaa ihmisiä pitämään parempaa huolta itsestään sekä ohjata kuntien päättäjiä tekemään kuntalaisten näkökulmasta parempia terveyttä edistäviä päätöksiä. Kampanjan avulla annetaan kaikille kuntavaaliehdokkaille esimerkkejä terveyttä edistävistä ja kuntien rahoja säästävistä toimintamalleista. Kuntien päätöksillä on suuri merkitys kuntalaisten ja hoitajien hyvinvointiin.

SuPer avaa tammikuun lopussa myös omat kuntavaaleihin liittyvät nettisivut. Haluamme vaikuttaa siihen, että lapset, sairaat ja vanhukset sekä heidän hoitajansa saisivat riittävän arvostuksen ja huomion kuntien ja tulevien maakuntien päätöksenteossa. Haluamme turvata riittävät henkilöstömitoitukset, pienemmät ryhmäkoot ja järkevät toimintamallit, missä hoitajien koko ammatillinen osaaminen otetaan käyttöön.

Jussi Salo
SuPerin kehittämisjohtaja