3.5.2023

Kolumni: Joukossa on voimaa, kun neuvotellaan työehdoista

Olette varmasti huomanneet, että SuPerilla on meneillään iso jäsenhankintakampanja. Lähde mukaan kamppikseen ja kysy työkaverilta, kuuluthan jo liittoon. Aihetta ei tarvitse ujostella. Moni uusi jäsen kertoo, että on toivonutkin jonkun ottavan asian puheeksi ja tarjoavan apua liittymisessä.

Moni pitää itsestään selvänä, että työehtoihin liittyvä asiat ovat pysyviä ja parantuvat. Näin onkin, kun työntekijät liittyvät ammattiliittoon. Joukossa on voimaa -sanonta saattaa olla klisee, mutta tässä tilanteessa se pitää paikkansa. Tuore uutinen kertoo, että työntekijöiden järjestäytymisaste on heikentynyt. Meidän ammatissamme olevat ihmiset tietävät kyllä miksi liittoon kannattaa kuulua, mutta nyt kannattaa kertoa se kaikille muillekin.

Se, että uusissa neuvotteluissa kaikki työehdot vain paranisivat, on suuri harhaluulo. Kun työehtosopimukset ovat auki ja niistä neuvotellaan, kaikki on auki. Tämä tarkoittaa, että työnantajalla on lista siitä, mitä heikennyksiä he haluavat tekeillä olevaan uuteen sopimukseen. Tällaisessa tilanteessa jäsenmäärällä on valtavan suuri vaikutus. Jos 80 prosenttia henkilöstöstä on liiton jäseniä, niin silloin myös meitä kuunnellaan ja saamme taklattua heikennykset. Jos henkilöstöstä vain 20 prosenttia on liiton jäseniä, niin miettikääpä itse, kenellä valta silloin on. Sillä on merkitystä, kuulutko liittoon vai et.

Palkka ja palkkakehitys puhuttavat juuri nyt. Julkisella puolella sopimus on tehty ja se jatkuu vuoteen 2025 asti. Yksityisellä puolella osa työehtosopimuksista on saatu sovittua, mutta auki ovat vielä yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimus eli SOSTES sekä terveyspalvelualan TP-TES. Julkisen puolen sopimuksessa on palkkaan sovittu niin yleiskorotuksia kuin paikallisesti neuvoteltavia eriä. Neuvotteluissa iso asia on henkilöstöpula, joka ei itsestään häviä. Työnantajat ovat huolissaan henkilöstön saatavuudesta, ja siihen on annettu lääkkeitä niin valtiovallan kuin liittojenkin taholta. Julkisenpuolen sopimuksessa on paikallista palkankorotusrahaa ja sen käyttö hoitajapulan korjaamiseksi on ehdottoman perusteltua. Näissä neuvotteluissa paikallinen pääluottamusmies neuvottelee työnantajan kanssa siitä, miten paikalliset erät käytetään. Neuvottelupöydässä sillä on eittämättä merkitystä, kuinka paljon pääluottamusmiehellä on edustettavia eli kuinka moni kuuluu liittoon.

SuPer tekee myös kokonaisvaltaista edunvalvontaa. Liitto valvoo ja puolustaa jäsentensä oikeuksia, kouluttaa ja on monella tavalla jäsentensä elämässä mukana opiskelijasta eläkeläiseksi asti. Kokonaisvaltaiseen edunvalvontaan perustuvat SuPerin arvot: Kunnioitus - Me kunnioitamme jäsentemme toiveita ja teemme niistä tavoitteita. Vastuullisuus - Toimimme tietoon perustuen, joten meihin voi luottaa. Rohkeus - Teemme työtä jäsentemme eteen pelkäämättä ja luotamme omiin kykyihimme.

Kevätterveisin

Silja