5.7.2023

Kolumni: Kesätyöntekijät tuovat työpaikalle raikkaita ajatuksia

Rankka viikko ja paljon pitkii päivii takan. Käärijän Cha Cha Cha -biisin alku taitaa olla monelle superilaiselle aika tuttua. Biisi jatkuu shampanjan kaatamisella, sekaisin olemisella ja kaksin käsin pideltävillä tuopeilla, ja sitä en nyt menisi kehumaan toimintatapana, sillä se kaamea kankkunen, joka sellaisesta seuraa on omiaan vain pahentamaan tilannetta.

Rankka ja pitkä työviikko vaatii vapaa-ajalta valintoja, jotka tekevät hyvää niin keholle kuin mielelle. Jokainen tietää, mikä itselle sopii parhaiten. Monella on takanaan kova työrupeama, päivät ovat olleet pitkiä ja henkilökuntaa liian vähän. Sote, varhaiskasvatus ja sivitystoimi ovat pyörineet työntekijöiden joustavuuden varassa. Osa hoitajista joutuu vakituisen työnsä lisäksi keikkailemaan rahapulan takia, toisille keikkailusta on rahan takia tullut se päätyö. Julma totuus on, että kukaan ei jaksa sitä pidemmän päälle, eikä ole tarkoituskaan.

En ollenkaan väheksy keikkaa tekeviä, mutta jotakin on pielessä, jos hoitaja joutuu valitsemaan keikkatyön vakituisen paikan sijasta. Suurin syy on raha. Keikkalaisille luvataan parempaa palkkaa ja mahdollisuutta valita työvuorot sekä bonuksia, jos on tietyn ajan töissä. Teet työt ja olet vapaa, kuuluu mainoslause. Mainoslauseita lukiessa kannattaa muistaa, että keikkalainen on työsuhteessa vain keikan pituuden verran. Jotakin jää puuttumaan. Työehtosopimuksessa olevat, neuvotellut palkalliset lomat jäävät monesti saamatta, sillä ne on jo laskettu siihen palkkaan. Työn imu tai ilo saattaa jäädä kokematta, ja ne ovat se liima, mikä tarvitaan työssä viihtymiseen.

SuPer on liittona pitkään puhunut työssä jaksamisesta. Sillä on suora yhteys siihen, miten työssä viihtyy. Viihtyminen puolestaan vaikuttaa siihen, miten haluaa kehittää työtään. Kehittämisestä hyötyvät niin työntekijä kuin työn kohde. Työn merkityksellisyys on työssä viihtymisen kannalta tärkeää, ja meidän työmme on merkityksellistä, sitä ei ole kukaan koskaan epäillyt.

Kuten kaikissa töissä, myös hoitajan töissä tulee rutiineja. Valtaosa rutiineista on hyviä, mutta on myös tapoja, jotka vain jostakin syystä jäävät päälle. Kesällä työpaikoilla on uusia työntekijöitä uusien ideoiden ja mielipiteiden kanssa. Heitä kannattaa kuunnella. Keskustellen, ja kuuntelemalla uusia ajatuksia, voi saada aikaan hyviä muutoksia. Kun uusi työntekijä tuntee, että hän on toivottu ja arvostettu, tulee kesätyökaverista parhaassa tapauksessa uusi, vakituinen työkaveri. Jokainen tietää, kuinka tärkeää on saada lisää työkavereita, jotka haluavat tehdä tätä työtä ja kehittää sitä.

Uusi hallitusohjelma on haastava, sote- ja vaka-alalle kovin hyhmäinen ja hämyinen. Siellä on monta asiaa, johon liiton pitää ottaa kantaa ja joita täytyy vahtia. Mikään hallitusohjelmassa esitetyistä asioista ei ole läpihuutojuttu, vaan ne tarvitsevat lakimuutoksia. Varmaa kuitenkin on, että nyt kannattaa liittyä omaan ammattiliittoon, ihan vain omaksi turvaksi ja siksi, ettei tarvitse taistella yksin. Uudelta työkaverilta kannattaa kysyä: ”Kuuluthan sinä jo SuPeriin?”

Terveisin,
Silja