1.4.2020

Kolumni: Kriisin keskellä on katsottava tulevaisuuteen

Tällä hetkellä maailma on sekaisin koronasta. Ei ole pikku juttu, kun valmiuslaki on voimassa. Ihmisten elämä on totaalisen sekaisin ja sillä on vaikutusta ihan kaikkeen. Näitä asioita tietenkin mietitään kautta maailman ja Suomen. Olemme seuranneet ja seuraamme todella tarkkaan mitä eri instanssit ja valtiovalta asioista päättävät ja informoivat.

Valmiuslaki määrää paljon ja sen tarkoituksena on poikkeusoloissa suojata väestöä sekä turvata sen toimeentulo ja maan talouselämä, ylläpitää oikeusjärjestystä, perusoikeuksia ja ihmisoikeuksia sekä turvata valtakunnan alueellinen koskemattomuus ja itsenäisyys. Tämä tavoite on toisaalta lähellä ihmistä ja toisaalta hyvin kaukana ihmisten omasta arjesta.

SuPerissa on mietitty paljon, miten valmiuslaki kohdistuu meidän jäseniimme. Miten valmiuslaki vaikuttaa superilaisten työhön? Miten tässäkin tilanteessa työnantaja on huolehtinut työsuojelusta ja työturvallisuudesta? Onko edes lomautuksille oikeasti ollut tässä tilanteessa oikeutusta? Miksi osa on lomautettu, kun taas toiset tekevät töitä todella paljon? Osalla työssä olijoista on hiukan ristiriitaisia ajatuksia. On hyvä, että on töitä, mutta saanko tartunnan tai olenko taudin kantaja? Jotkut työssä olevat kun ovat itse niin sanottuun riskiryhmään kuuluvia. Miten saan rahat riittämään, kun tai jos minut lomautetaan? Näitä kysymyksiä moni on viime viikkoina miettinyt.

Liiton verkkosivuille ja somekanaviin on kerätty moniin asioihin vastuksia, joista on nyt hyötyä. Tiettyihin kysymyksiin on olemassa selkeät vastukset, mutta näin poikkeuksellisessa tilanteessa on vielä paljon kysymyksiä, joihin ei ole vastauksia. Epäselvä tilanne on monelle stressaava. Se on ymmärrettävää. Nyt vain pitäisi hyväksyä se epävarmuus, joka tästä tilanteesta on seurannut. Valmiuslaki on tehty poikkeusolosuhteisiin ja sellaisessa elämme nyt, viimeksi näin oli vuonna 1939.

Sekin on varmaa, ettei tämä tilanne kestä loputtomiin, vaan päättyy aikanaan. SuPerin on katsottava myös tässä tilanteessa tulevaisuuteen. Meidän on ajateltava aina, että huominen tulee ja siihen on vastattava. Edunvalvonta on siitä metka juttu, että vaikka nyt tässä äärimmäisessä korona- ja taloustilanteessa on tehtävä erikoisia toimenpiteitä, niin silti liiton ydinasia on hoitaa jäsentensä edunvalvontaa. Tässä tilanteessa, jossa turvallisuus on ykkösjuttu, täytyy olla inhorealisti ja todeta, että sillä ei laskuja makseta. Olemme kriisin keskellä, mutta se ei saa sumentaa tulevaisuuden suunnitelmiamme.  Liiton on mietittävä jäsentensä kokonaisedunvalvontaa koulutuksesta työmaailman koukeroihin. Millaiset ovat uudet työehtosopimukset ja niiden sisältö? Miten järjestetään työhyvinvointi ja työsuojelu? Millainen eläke työstä syntyy? Nämä eivät ole nyt katkolla, vaan päinvastoin niistä käydään ja on käyty todellista vääntöä. Joudumme nyt elämään muuttuvassa maailmassa. Se on kuitenkin varmaa, että talous nousee aina, mutta hyvinvointivaltion palveluja ei rakenneta hetkessä. Sitä ei saa romuttaa, siitä pidetään kiinni.

Pidetään edelleen yhtä. Kysy työkaverilta: Olethan jo superilainen?

Silja Paavola

www.superlehti.fi