10.1.2022

Kolumni: Uusi vuosi otetaan vastaan positiivisin ajatuksin

Upeat jäsenemme, kiitos viime vuodesta! En päässyt kiertämään Suomea, enkä siis tavannut teitä tilaisuuksissa, mutta silti sain teiltä niin paljon yhteydenottoja, että pysyin koko ajan kartalla, mitä lähihoitajien työn arjessa tapahtuu. Kiitos, että olette osallistuneet niihin moniin kyselyihin, joita liitosta on jäsenille lähetetty. Vastaustenne pohjalta on ollut hyvä lähteä viemään asioita eteen päin.

Olemme olleet keskellä koronapandemiaa jo pari vuotta, mutta vielä on jaksettava. Tätä kirjoittaessani en vielä tiedä, miten mikäkin lakiesitys etenee eduskunnassa. Mitä ikinä sieltä tuleekin, niin Suomen strategia eli terveysturvallisuus ensin, on ollut toimiva.

Maailmanlaajuinen pandemia on kurmuuttanut rajusti niin terveyttä kuin taloutta. Hoitajia pandemia on koskettanut syvästi. Ilman ammattitaitoista hoitohenkilöstöä ei Suomi olisi selvinnyt näin hyvin. Kiitosta ja ylistäviä sanoja on tullut, ja joissakin paikoissa ihan konkreettista palkanlisää, mutta kokonaisuudessaan hoitohenkilökunta kaikkialla on joutunut vastaamaan paljosta.

Nyt uuden vuoden toivomus on, että tämä vuosi olisi jo parempi kuin pari viimeistä, että korona alkaisi oikeasti hellittää ja elämä asettuisi siihen uuteen normaaliin. Eteenpäin on mentävä, ja niin maailma meneekin.

Tämä vuosi on kaikille superilaisille tärkeä vuosi, kun tammikuussa järjestetään aluevaalit. Moni on sanonut, ettei tarkalleen tiedä mistä asioista aluevaaleissa äänestetään. Superilaiset tietävät: Näissä vaaleissa päätetään hoitajien työstä, sen rahoituksesta ja kehittämisestä. Äänestämällä voit vaikuttaa.

Otetaan uusi vuosi vastaan positiivisin ajatuksin. Ei anneta pandemian vaikuttaa yhteisöllisyyteen, vaikka joudummekin tekemään nyt monia asioita etäyhteyksien kautta. Sen me tiedämme varmasti, että superilaisten työtä ei voi tehdä etätyönä. Työmme on ihmiseltä ihmiselle, olipa kohteena lapsi tai aikuinen.

Liitossa me teemme työtä superilaiselle ihmiselle. Kun työssä tapaat uusia työkavereita, muistathan kysyä - Olethan jo superilainen?

Terveisin,
Silja