4.11.2016

Kunta-alan pääsopijajärjestöt: Kilpailukykysopimus ei uhkaa kuntataloutta

Kunta-alan henkilöstöä edustavat pääsopijajärjestöt ihmettelevät väitteitä siitä, että kilpailukykysopimus eli kiky leikkaisi kuntien verotuloja, minkä vuoksi kuntien olisi leikattava palveluja. Näin on väitetty  esimerkiksi Turussa ja Tampereella talousarvion valmistelun yhteydessä. Sipilän hallitus on antanut yksiselitteisen lupauksen siitä, että kilpailukykysopimuksen vaikutus kuntatalouteen on kustannusneutraali, järjestöt toteavat.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että hallitus takaa kunnille riittävät varat palvelutuotantoon, joten kilpailukykysopimus ei aiheuta leikkauksia. Kilpailukykysopimus on tehty lähtökohtaisesti työllisyyden edistämiseksi, ja siksi kunta-alan pääsopijajärjestöt ovat siinä mukana. Järjestöt huomauttavat, että leikkausuhkaukset ovat kilpailukykysopimuksen vastaisia ja haittaavat sopimuksen asiallista toimeenpanoa. Järjestöt kysyvät, onko kuntatyönantajissa halua luopua kilpailukykysopimuksesta.

Kunta-alan pääsopijajärjestöt
JULKISALAN KOULUTETTUJEN NEUVOTTELUJÄRJESTÖ JUKO RY
KUNTA-ALAN KOULUTETTU HOITOHENKILÖSTÖ KOHO RY
KUNTA-ALAN UNIONI RY