31.8.2016

Kunta-alan pääsopijat: Kikyn vastaiset lisäleikkaukset poistettava budjetista

Kunta-alan pääsopijajärjestöjen mielestä valtiovarainministeriön budjettiesitys sisältää kilpailukykysopimuksen vastaisesti kuntiin ja kuntapalveluihin kohdistuvia lisäleikkauksia. Ne koskevat sairauspäivärahan verovaikutuksia, vuosityöajan pidennyksen todellisia vaikutuksia ja lomarahan leikkausten todellisia vaikutuksia.

Pääsopijajärjestöt ovat neuvotelleet hallituksen kanssa, mutta ratkaisua ei ole toistaiseksi syntynyt. Järjestöt katsovat, että hallitus on rikkomassa kikyä.

Ensi maanantaina 5.9. olisi kunta-alan kiky-sopimuksen allekirjoitus. Ellei lisäleikkausasiaan ole ratkaisua, näyttää kiky-sopimuksen allekirjoittaminen vaikealta.

Lisätiedot:

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry:
pj. Olli Luukkainen, puh. 0500 652 872

Kunta-alan Unioni ry:
pj. Päivi Niemi-Laine, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, puh. 040 702 4772
pj. Maija Pihlajamäki, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty, puh. 0400 537 756

Kunta-alan koulutettu hoitohenkilöstö ry:
pj. Silja Paavola, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer, puh. 050 527 5085
pj Rauno Vesivalo, Tehy, puh. 040 587 4346