28.11.2017

Kunta-alan sopimukset sanottiin irti

Kunta-alan työntekijöitä edustavat pääsopijajärjestöt ovat tänään irtisanoneet kaikki kunnalliset työ- ja virkaehtosopimukset. Kunta-alan sopimukset ovat voimassa 31.1.2018 asti. Irtisanominen tarkoittaa sitä, että järjestölliset toimenpiteet ovat mahdollisia kunta-alalla jo 1.2. alkaen, mikäli neuvottelut eivät etene tai niissä ei päästä tyydyttävään lopputulokseen.

Sopimukset irtisanottiin tänään kokoontuneessa kunta-alan pääneuvotteluryhmässä.

Kuntien ja kuntayhtymien palveluksessa työskentelee 421 000 työntekijää, joista valtaosaan sovelletaan kunnallista yleistä virka- ja työehtosopimusta. Kunta-alalla opettajilla, lääkäreillä ja teknisillä on oma sopimus, ja myös ne on irtisanottu, samoin tuntipalkkaisten sopimus.

Pääsopijajärjestöt ovat yhdessä valmistelleet palkankorotus- ja tekstitavoitteitaan. Kunta-alan neuvottelut alkoivat saman tien ja tiivistyvät vuodenvaihteen jälkeen.

Nyt julkisen sektorin palkansaajajärjestöt ovat irtisanoneet kaikki julkisalan työ- ja virkaehtosopimukset.

Lisätiedot:

Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO
puheenjohtaja Olli Luukkainen, puh. 0500 652 872

Julkisen alan unioni JAU
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, puh. 040 702 4772
Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty, puheenjohtaja Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537 756

Kunta-alan koulutettu hoitohenkilöstö KoHo
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer, puheenjohtaja Silja Paavola, puh. 050 527 5085
TEHY, puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, puh. 040 821 0028