30.9.2020

Millainen tämä vuosi olisikaan ollut ilman superilaisia ammattilaisia?

Liittokokous on pidetty ja päätökset on tehty, siitä iso kiitos teille. Edunvalvontatyöt koulutuksesta ammatillisiin ja sopimusedunvalvonnallisiin aiheisiin ja aina eläkekertymään asti jatkuvat superilaisten hyväksi. Tämä vuosi on ollut poikkeuksellinen. Lähes koko vuoden on korona tuonut uusia haasteita, mutta haasteethan on luotu ratkaistaviksi.

Maskit, käsihygienia ja etäisyys. Tämän kaiken te superilaiset olette maaliskuusta lähtien kokeneet. Kaksi ensimmäistä on mahdollista työssä toteuttaa, mutta työmme luonteen takia kolmas on mahdotonta. Maaliskuusta lähtien superilaisten työmaailma on ollut hyvin määriteltyä koronalta suojautumisten ja tartuntojen ehkäisyn takia. On sitten työpaikka ollut vaka-, koulu- tai sote-alalla, on tämä vuosi ollut rankka niin työntekijöille kuin koko yhteiskunnalle.

Miettikääpä miten vaikea vuosi olisi ollut, jos teitä superilaisia ammattilaisia ei olisi. Ohjeita on sadellut mitä erilaisimpia, mutta teille ei ole pitänyt vääntää rautalangasta, mistä on kyse. Ammattitaitonne ja osaamisenne myötä olette olleet juuri se muuri, joka on estänyt viruksen leviämisen niin vanhusten hoitopaikoissa kuin monissa muissakin paikoissa. Te olette iso osa sitä ammattilaisten joukkoa, josta koko Suomi saa olla kiitollinen. Kiitos on tietenkin todella hieno juttu, mutta jotakin konkreettista olemme, kuten varmasti olette huomanneet, pyytäneet valtiolta. Seuraamme edelleen, miten vaatimuksemme koronakorvauksesta otetaan huomioon juuri nyt, kun näyttää siltä, että tartuntojen määrä nousee.

Sillä aikaa kun sote-päätöksiä odotetaan, teemme vaka- ja koulumaailmassa työskenteleville uusia edunvalvontakäytänteitä. Korona vaikuttaa tähänkin, emmekä voi käydä eri paikkakunnilla tapaamassa jäseniä, vaan tapaamiset ovat webinaareja tai muita sähköisiä tapahtumia. Kun sote-maakunnat tulevat, kuntien palkkalistoille jäävät vaka- ja koulumaailmassa työskentelevät superilaiset, eikä heidän edunvalvontansa jää mistään jälkeen. Teidän edunvalvontanne on edelleen SuPerissa ja paikallisilla superilaisilla luottamusmiehillä. SuPerilla on vahva osaaminen ja asema näissä edunvalvontapöydissä. Siitäkin kiitos teille, sillä todella moni on valinnut liitokseen SuPerin.

Jotta on ammattilainen, pitää ensin saada ammattitutkinto. Olemme jälleen ottaneet liittona vahvasti kantaa koulutukseen. Olemme painottaneet usein, ja jatkamme sen painottamista edelleen, että teoriatiedon on tultava koulusta. Opiskelijan pitää saada teoriatieto lähiopetuksena, ei itsenäisesti opiskellen. Olemme rummuttaneet myös edelleen sitä, että kouluilla on mahdollisuus käyttää karsivia soveltuvuuskokeita ja ne on otettava toimintatavaksi. Ne koulut, jotka ovat ottaneet käyttöön karsivat soveltuvuuskokeet, ovat todenneet ne hyviksi niin opiskelijoiden kuin opettajien taholta.

Opiskelijat ovat tulevia kollegoita, joista pitää huolehtia opiskelun joka vaiheessa. Vähän siihen tyylin kuin superilaisten huoneen taulussa todetaan: ”Omaa osaamistaan jaetaan opiskelijoille ja vastavalmistuneille sekä muille uusille työntekijöille.” Kun sen olet tehnyt, niin muistathan kysyä – Olethan jo SuPerin jäsen?

Silja Paavola
SuPerin puheenjohtaja