16.2.2018

Puheenjohtajalta: Miksi työtaistelutoimiin osallistuminen on tärkeää?

Hyvä SuPerin jäsen,

Neuvottelut yksityisellä sektorilla ovat olleet tiukat ja jatkuvat edelleen terveyspalvelualalla. Sosiaalipalvelualalla olemme tänään antaneet lakkovaroituksen varhaiskasvatukseen, sillä Hyvinvointialan liitto keskeytti neuvottelut eilen 15.2. Liitot olisivat halunneet vielä jatkaa neuvotteluja, mutta työnantaja koki vaatimukset liian suuriksi.

Hyvinvointialan liitto on ollut haluton löytämään tosissaan ratkaisua neuvottelupöydässä ja esittänyt lähinnä heikennyksiä työehtoihin.

Nollasopimuksia on runsaasti ja palkkahalpuutuksella poljetaan työntekijöiden oikeuksia. Työntekijät uupuvat ja hoitajien kutsumusta käytetään hyväksi. Yksityisen sosiaalipalvelualan palkkataso on jäänyt selvästi kuntasektorin vastaavaa työtä tekevien palkoista. Näin ei voi jatkua!

Yksityisen toimijan on pystyttävä tarjoamaan palvelut niin laadukkaina kuin se on kunnalle luvannut. Nyt suuret yritykset saavat voittonsa heikentämällä hoidon laatua, koska työntekijöitä on liian vähän.

Pyydänkin nyt teitä osallistumaan mittavasti ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon. Siten osoitamme, että myös työntekijällä on oikeutensa omaan elämään. Teemme myös näkyväksi, että meitä on liian vähän. Muutoin emme saa ikinä korjattua henkilöstömitoituksia kohdalleen. Toimimalla osoitamme myös, ettemme hyväksy työnantajan jatkuvia säästötoimia ja yksipuolista sanelua. Jokaisen hoitajan on tunnettava oma arvonsa! Hyvä hoitaja huolehtii myös itsestään. Uhrautua ei tarvitse.

Näitä ajatuksia tarvitsemme myös mahdollisen lakon aikana 7.-8.3. Hoitajia yritetään syyllistää, kun huolehdimme myös omista oikeuksistamme. Meillä on oikeus toimeentuloon, kunnon työoloihin ja omaan elämään ja jaksamiseen eli ihmisarvoiseen elämään. Vaikka toisista ihmisistä huolehtiminen on meillä verissä, meillä on oikeus huolehtia myös itsestämme. Samalla kun huolehdimme omista oikeuksistamme, autamme myös asiakkaita saamaan heidän tarvitsemaansa hoitoa.

Kiitos, kun olet osallistunut työ- ja vuoronvaihtokieltoon. Valitettavasti joudumme nyt ottamaan kiellon lisäksi myös järeämmät keinot käyttöön. Liitto on viimeksi ollut lakossa vuonna 1995. Nyt olemme ihan uudessa tilanteessa, johon tuleva sote-uudistus tuo omat haasteensa. Myös sen vuoksi taistelemme oikeudenmukaisista työehtosopimuksista.

Työtaistelutoimien tarkoitus on auttaa neuvottelijoitamme pääsemään jäsentemme kannalta hyvään tulokseen.

Terveisin,

Silja Paavola