18.8.2016

Hoitajien kantelu johti viranomaisten toimiin rovaniemeläisessä palvelutalossa

Rovaniemeläisen Ounaskartano Oy:n palvelukoti Pahtajan pitkään jatkuneet ongelmat saivat hoitajat ottamaan yhteyttä ammattiliittoihin. SuPer ja Tehy saivat palvelukodin tilanteesta useita huolestuneita yhteydenottoja syksyllä 2015.  Yhteydenottoja Ounaskartanosta oli SuPeriin tullut jo aiemminkin.

SuPer ja Tehy lähtivät yhdessä järjestämään useita tapaamisia Pahtajan hoitajien kanssa. Tapaamisissa käsiteltiin palvelukodin ongelmia ja rohkaistiin hoitajia nostamaan asia esiin Rovaniemen kaupungin ja Lapin aluehallintoviraston kanssa. Tapaamisten jälkeen hoitajat jättivät kantelun kaupungille ja aluehallintovirastoon.

Rovaniemen kaupunki ja Lapin aluehallintovirasto ryhtyivät toimiin nopeasti saatuaan työntekijöiden kantelun. Rovaniemen kaupungin perusturvalautakunta käsitteli asiaa jo samana iltana, kun se sai kantelun.

Aluehallintovirasto teki palvelukotiin tarkastuskäynnin. Palvelukoti oli jo aluehallintoviraston seurannassa, mutta työntekijöiden kantelu, jossa useat hoitajat toivat esille huolen palvelukodissa asuvista vanhuksista ja työntekijöiden jaksamisesta, toi lopulta tarvittavan muutoksen. Aluehallintoviraston tarkastuksen jälkeen kaupunki otti palvelukodin lääkehoidon vastuulleen.

Tilanne työpaikalla on ollut erittäin raskas hoitajille, jotka olivat huolissaan vanhuksista ja kokivat työskentelevänsä oman jaksamisensa äärirajoilla. Kesäkuussa 2016 palvelukoti Pahtajan yrittäjä vaihtui. Omistajanvaihdoksen jälkeen myös lääkehoito on palautettu palvelukodin omille työntekijöille.

Palvelukodin työntekijöiden rohkeus ja Rovaniemen kaupungin ja Lapin aluehallintoviraston nopea toiminta tilanteen selvittämiseksi ansaitsevat kiitosta. Aluehallintovirasto ja kaupunki jatkavat tilanteen seuraamista palvelukodissa. Kaupunki on lisännyt yksityisten palvelujen valvontaa ja tekee nyt tarkastuksia myös ennalta sopimatta.