2.12.2015

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola: Työmarkkinoiden ranttalimeiningillä Suomi ei menesty

STTK:n puheenjohtaja Antti Palola on erittäin pettynyt työmarkkinaneuvotteluiden kariutumiseen.
- Hyvä yritys kaatui ennen mahdollisen neuvottelutuloksen syntymistä erilaisiin ehdottomuuksiin. Joustoa olisi tarvittu kaikilta toimijoilta, hän arvioi.

Neuvotteluiden päättyminen merkitsee sitä, että hallituksen pakkolait etenevät.
- Pakkolait merkitsevät toteutuessaan sitä, että osa palkansaajista häviää enemmän ja osa vähemmän. Häviäjiä ovat erityisesti julkisella sektorilla työskentelevät pieni- ja keskituloiset naiset. Tätä STTK:n on mahdoton hyväksyä, sillä se ei vastaa käsitystämme oikeudenmukaisuudesta ja tasapuolisuudesta.

STTK toivoi, että vastuullinen asenne olisi vienyt voiton koko ajan jyrkentyneestä vastakkainasettelusta ja neuvottelutulos olisi voitu tuoda kaikkien liittojen arvioitavaksi.
- Palkansaajien, suomalaisten yritysten ja kaikkien kansalaisten näkökulmasta parasta olisi ollut löytää ratkaisu yhteisessä neuvottelupöydässä. Kun nyt niin ei tapahdu, edessä on hyvin repaleinen ja raskas liittokierros pakkolakien varjossa, Palola sanoo.

STTK pitää mahdollisensa, että yhteiseen neuvottelupöytään voitaisiin tämän yrityksen kaaduttua vielä jossain vaiheessa palata.
- Mutta se edellyttäisi joustoa kaikilta osapuolilta, hän korostaa.

Asenteet kaipaavat päivitystä

Antti Palola ei usko, että työmarkkinoilla ranttaliksi lyömällä Suomi voi voittaa.
- STTK on sovun puolella. Suomi on surkeassa jamassa: tänne ei investoida, vienti ei vedä, työttömyys kasvaa, julkinen velka paisuu, uusia työpaikkoja ei synny ja digitalisaatio kiihdyttää perinteisten töiden häviämistä. Osaava koulutettu kansa tarvitsee hyviä työpaikkoja. Se merkitsee, että monen asian suomalaisilla työmarkkinoilla on tulevaisuudessa muututtava. Vanhentuneet asenteet kaipaavat päivitystä yhtä hyvin työnantajien kuin palkansaajien leireissä.

Palola huomauttaa, että tilannekuva Suomen ahdingosta on päättäjillä yhteinen. Erimielisyys vallitsee keinoista, joilla tilanne korjataan.
- Vaihtoehdotonta talous- ja työmarkkinapolitiikkaa ei koskaan ole. Palkansaajien näkökulmasta olisi parasta olla vaikuttamassa päätöksiin neuvottelupöydissä ja työpaikoilla hyvän paikallisen sopimisen hengessä. Työnantajilta odotamme hyvää johtajuutta ja uudenlaista vastuusta henkilöstöstä. Vastakkainasettelun tiellä ei saavuteta hyvää lopputulosta.

Lisätietoja STTK:ssa: puheenjohtaja Antti Palola, puh. 040 509 6030.