2.10.2018

SuPer ei hyväksy hallituksen korjattua esitystä irtisanomissuojan helpottamiseksi

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on pettynyt hallituksen korjattuun esitykseen irtisanomissuojan helpottamisesta. – Lausuntojen pohjalta korjattu esitys ei muuta sitä olennaista seikkaa, että esityksessä työntekijät asetettaisiin edelleen irtisanomisperusteiden osalta eriarvoiseen asemaan sillä perusteella, minkä kokoisessa yrityksessä he työskentelevät, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo.

Hallituksen tavoitteena on ollut parantaa työllisyyttä keventämällä yksilöllisen irtisanomisen kriteereitä alle 20 henkilöä työllistävissä yrityksissä. Työ- ja elinkeinoministeriö on tehnyt alkuperäiseen esitykseen muutoksia muun muassa niin, että esitys koskisi alle 10 hengen yrityksiä aiemman alle 20 hengen yritysten sijaan.

SuPer ei voi hyväksyä korjattua esitystä. – Emme voi hyväksyä, että Suomeen muodostettaisiin kahdet työmarkkinat tässä asiassa: toiset mikroyrityksille, joissa on alle 10 henkeä ja toiset yli 10 hengen yrityksille. Asia koskettaisi yli 300 000 työntekijää. Korjattukin esitys asettaa työntekijät eriarvoiseen asemaan ja heikentää työntekijöiden työsuhdeturvaa. Asiantuntijoiden mukaan ei myöskään ole mitään takeita, että työpaikat lisääntyisivät tai työllisyys paranisi, Paavola sanoo.

Superilaisia työskentelee pienissä sote-alan yksityisissä yrityksissä, joiden määrä tulee kasvamaan sote-uudistuksen myötä.

Hallituksen ehdotus kolmikantaisesta työryhmästä yt-lain jatkovalmistelussa ei myöskään ole riittävä tarjous rauhoittamaan tilannetta. SuPer katsoo, että työelämän lakien valmistelussa kolmikantainen valmistelu tulee olla lähtökohtana aina.

Lainsäädännön arviointineuvosto antaa päätöksen ko. lakiesityksestä. SuPer odottaa tämän päätöksen ja päättää tarvittavista jatkotoimista tämän jälkeen.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja:
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085