9.11.2017

SuPer ja Tehy tavoittelevat koulutetuille hoitajille selkeitä palkankorotuksia ja omaa sopimusta

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin ja sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehyn tavoitteena tällä neuvottelukierroksella ovat selkeät palkankorotukset sekä julkisen sektorin lomarahaleikkausten korvaaminen.  Lisäksi alan epäkohtia halutaan jatkossa ratkaista koulutettujen hoitajien omalla sopimuksella. Vastaava sopimus on ollut jo kauan lääkäreillä. Sopimuksella tavoitellaan hoitoalan palkkauksen, työaikojen ja muiden työehtojen kehittämistä.

Sote- ja maakuntauudistus tuo suuria haasteita sosiaali- ja terveysalalle. Uudistuksen tavoitteena on palvelujen saatavuuden turvaaminen. Käytännössä koulutettu hoitohenkilöstö vastaa uudistuksen onnistumisesta. Jos alan epäkohtia ei saada kuntoon, työvoimaa valuu entistä enemmän muille sektoreille. Suurimpia epäkohtia ovat palkkaus, kuormittavat työolot ja riittämätön henkilöstömäärä.  Palkan on turvattava toimeentulo kaikissa tilanteissa ja sen on vastattava työn vaativuutta.

Uudistuksen seurauksena kunnat eivät jatkossa enää vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista. Tämä aiheuttaa muutostarpeita myös nykyisiin kunta-alan sopimuksiin. Siksi juuri nyt on järjestöjen mukaan otollinen aika edistää koulutettujen hoitajien sopimusta.

- Hoitajien työtä kunnioitetaan usein vain juhlapuheissa. Arvostusta tulee osoittaa myös käytännössä ja palkkatasossa, Tehyn puheenjohtaja Rauno Vesivalo sanoo.

- Koulutettujen hoitajien sopimus on myös työnantajalle investointi tulevaisuuteen, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola muistuttaa.

Lisätietoja:

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

Tehyn puheenjohtaja Rauno Vesivalo, 040 587 4346

Koulutetun hoitohenkilöstön järjestöihin Tehyyn ja SuPeriin kuuluu yhteensä 250 000 sosiaali- ja terveysalan ammattilaista.