5.12.2012

SuPer julkisti historiikkinsa vuosilta 1988 - 2010: Lähihoitajan ammatista tullut arvostettu ja haluttu

STTK:lainen Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer julkisti keskiviikkona historiikkinsa vuosilta 1988 - 2010. Vuodet ovat olleet voimakkaan kasvun aikaa. Jäsenmäärä on kasvanut 30 000 jäsenestä 82 000 jäseneen. SuPerin vaikutusvalta neuvottelupöydissä ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa on vahvistunut. Kirjan on kirjoittanut SuPerin entinen pääsihteeri, tietokirjailija Markku Silvennoinen, joka toimi lähes 35 vuotta SuPerin palveluksessa.

Vuosien 1988 - 2010 aikana SuPerin keskusjärjestö TVK meni konkurssiin, kuntasektorilla oli terveydenhuoltoalan lakko ja vuoden 2007 sopimusratkaisu ja koko neuvottelukierros olivat hyvin poikkeuksellisia. Vuoden 2007 sopimusratkaisun vaikutukset ovat olleet erittäin laajat. SuPerille merkittävää on omien luottamusmiesten saanti paikallisiin neuvotteluihin. Vuoden 2007 ratkaisun jälkeen SuPer on ollut ainoana liittona kuntasektorin pääsopijajärjestö TNJ:n jäsen.

Terveydenhuollossa on tapahtunut monia rakenteellisia muutoksia. Terveydenhuoltoalan koulutus uudistettiin ja syntyi lähihoitajakoulutus, jonka kehityksessä SuPer on ollut ja on edelleen vahvasti mukana. Lähihoitajien asema on vakiintunut ja vahvistunut sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Kaikki tämä ja muut sosiaali- ja terveydenhuollon sekä SuPerin tapahtumat ovat nyt yksissä kansissa, SuPer 1988 - 2010 historiikissa.

SuPeriin kuuluu yli 82 000 lähi- ja perushoitajaa, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Julkaisu: Silvennoinen, Markku: SuPer 1988 - 2010: Lähin hoitaja - tärkein hoitaja! Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry. Edita, Porvoo 2012.

Lisätietoja:
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085