22.2.2018

SuPer: Nollatuntisopimukset tulisi kieltää lailla

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin suurimmalla yksityisen sektorin sopimusalalla, Yksityisellä sosiaalipalvelualalla, nollasopimuksia käytetään häikäilemättömästi työsuhdeturvan ja työntekijöiden oikeuksien kiertämiseen. Tarve sääntelylle nollasopimuksella työskentelevän työntekijän aseman parantamiseksi on suuri. Yksityistämisen lisääntymisen myötä myös nollatuntisopimusten käyttö kasvaa voimakkaasti. Työnantajan tulee kantaa riski yritystoiminnasta, ei työntekijän.

Vaihtelevan työajan sopimusten pelisäännöistä on esitetty säädettäväksi lailla. Vaihtelevaa työaikaa noudattavan työntekijän asemaa parantavaksi lainsäädännöksi annetussa hallituksen esityksessä (HE 188/2017 vp) on mm. esitetty, että vaihtelevasta työajasta ei saisi työnantajan aloitteesta sopia, jos työnantajan työvoimantarve on kiinteä eikä vaihtelevan työajan sopimuksen vähimmäistyöaikaa saisi työnantajan aloitteesta sopia pienemmäksi kuin työnantajan työvoiman tarve edellyttää. Tämän lisäksi esityksessä on asetettu työnantajalle neuvotteluvelvoite työaikaehdon muuttamisesta vastaamaan todellista tarvetta.

SuPerin näkökulmasta esitetyt muutokset ovat kuitenkin riittämättömiä turvaamaan vaihtelevaa työaikaa noudattavien työntekijöiden asemaa. SuPerin näkemyksen mukaan työnantaja-aloitteiset nollatuntisopimukset tulisi ensisijaisesti kieltää lailla siten, että lainsäädännössä edellytettäisiin vähimmäistuntimäärästä sopimista. Työnantajan päävelvoitteena työsuhteessa on työn tarjoaminen ja palkan maksaminen. Tämän lisäksi tulisi säätää työajan vakiintumisesta vaihtelevan työajan sopimuksella ja kiinteätuntimääräisellä osa-aikatyösopimuksella työskentelevien osalta ja rajoitettava näin ehdottomammin em. sopimusten käyttämistä työntekijöiden työsuhdeturvan ja oikeuksien kiertämiseksi.

EDUSKUNNAN TYÖELÄMÄ- JA TASA-ARVOVALIOKUNNAN ASIANTUNTIJAKUULEMINEN 22.2.2018 klo 12.15. Aihe: HE 188/2017 vp Hallituksen esitys eduskunnalle vaihtelevaa työaikaa noudattavan työntekijän asemaa parantavaksi lainsäädännöksi. SuPer on ollut kuultavana tänään asiassa.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja:
Edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, puh. 09 2727 9167