3.11.2021

SuPer suosittelee jäsenilleen koronarokotteen ottamista – pakkorokottaminen ei ole ratkaisu

SuPer on pandemian alusta alkaen kehottanut jäseniään ottamaan koronarokotteen suojatakseen itseään, perhettään, asiakkaitaan ja heidän omaisiaan. Asiakas- ja potilasturvallisuudesta tulee huolehtia kaikissa olosuhteissa. Terveydenhuollon ammattilaisilla on korkea ammattietiikka ja he toimivat vastuullisesti ja ymmärtävät rokotusten merkityksen.

SuPer suhtautuu varauksella THL:n ehdotukseen hoitajien koronapassista. Koronapassi tarkoittaa käytännössä pakkorokottamista, mikä ei ole hyvä ratkaisu. Pakkorokottaminen vaikuttaa alan houkuttelevuuteen, ja Suomessa on todella suuri hoitajavaje tällä hetkellä. Koronatilanne saattaa myös muuttua huomattavasti pahemmaksi talven myötä.

On ajateltava myös koronan jälkeistä elämää. Ammatti, johon saattaa tulla enemmän pakottavia toimia kuin mihinkään muuhun ammattiin, ei ainakaan lisää alan houkuttelevuutta. On muistettava, että hoitoalalle voi poikkeusolojen myötä tulla myös muita pakottavia ja kuormittavia velvoitteita. Hoitoalan kokonaistilanne vaikuttaa alan kuormittavuuteen ja houkuttelevuuteen.

Jos hoitajien koronapassi kaikesta huolimatta otetaan käyttöön, sen on SuPerin mukaan koskettava koko sote-alaa ja siellä työskenteleviä työntekijöitä, ei vain hoitajia.