26.1.2018

SuPer täyttää lauantaina 70 vuotta - 27.1. on nimetty Kansalliseksi lähihoitajapäiväksi

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer täyttää 70 vuotta 27. tammikuuta. Samana päivänä juhlitaan Kansallista lähihoitajapäivää SuPerin aloitteesta. Suomen Apuhoitajayhdistys (SAY) perustettiin Naistenklinikalla Helsingissä 27.1.1948. Jäseniä oli tuolloin 280, nyt 70 vuotta myöhemmin 90 000. Suomen Apuhoitajayhdistyksen tavoitteena oli valvoa jäsenten ja ammattikunnan etuja ja kehitystä. Liiton perustehtävä on edelleen sama. SuPerin puheenjohtajana toimii Silja Paavola toista kauttaan.

Oman yhdistyksen perustaminen oli ollut jo ensimmäisten apuhoitajakurssilaisten mielessä. Helsingissä marraskuussa 1946 päivätty kokousmerkintä oli luettelo asioista, joihin haluttiin Lääkintöhallitukselta selvennystä. Kysymykset koskivat muun muassa apuhoitajattarille suunniteltua tehtäväkuvaa ja työpaikkoja sekä palkkaus- ja vuosilomaetuja.

Sääntöjen mukaan yhdistyksen tuli valvoa jäsentensä ja ammattikuntansa etuja ja kehitystä. Tässä riitti töitä, sillä apuhoitajien tehtävät, kesälomat ja palkkaus poikkesivat suuresti toisistaan eri laitoksissa. Yhdistys hoiti virkanimeä, koulutusta ja palkkausta koskevia asioita lähettämällä kirjelmiä ja lausuntoja muun muassa Lääkintöhallitukseen, sosiaaliministeriöön, sisäasiainministeriöön ja valtiovarainvaliokuntaan.

Terveydenhuoltoalan palkka- ja työolosuhteisiin liittyvien erityisongelmien kasvaessa Apuhoitajayhdistyksen piti tehostaa toimintaansa. Suomen Apuhoitajaliiton perustava kokous pidettiin 27.2.1972. Liiton organisaatio perustui koko maan kattavalle ammattiosastoverkostolle. Jäsenmäärä oli tuolloin 10 000. Suomen Apuhoitajaliitosta tuli Suomen Perushoitajaliitto vuonna 1984 ja myös lyhenne SuPer rekisteröitiin tuolloin. Jäsenmäärä oli noin 22 500.

Vuonna 1992 liitto ennakoi lähihoitaja-nimikkeen hyväksymistä sosiaali- ja terveydenhoitoalan toisen asteen tutkintonimikkeeksi. Liiton nimeksi tuli Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry ja jäseniä liitossa oli noin 38 000.

Nyt SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla. SuPer on Suomessa ainoa ammattiliitto, jossa päätösvalta on lähi- ja perushoitajilla.

Ammattiosastot ovat liiton toiminnan kivijalka. Aktiivisten ammattiosastojen ansiosta jäsenten paikallinen edunvalvonta on tehokasta ja liiton palvelut lähellä asuinpaikasta riippumatta. SuPerilla on omat pääluottamus- ja luottamusmiehet kuntasektorilla ja yhteiset luottamusmiehet Tehyn ja Erton kanssa yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085