30.1.2020

SuPer, Tehy ja ERTO: Hoivakriisi ei ole poistunut – Yksityiselle sote-sektorille saatava palkankorotukset ja merkittäviä parannuksia työhyvinvointiin

SuPer, Tehy ja ERTO vaativat työehtosopimusneuvotteluissa yksityisille sosiaali- ja terveyspalvelualoille vähintään vientialoja vastaavaa palkankorotusta. Lisäksi liitot edellyttävät, että työnantajat ryhtyvät tosissaan kehittämään työoloja. Muita tärkeitä tavoitteita ovat tasa-arvo-ohjelma ja kiky-tuntien poisto.

Ammattijärjestöt SuPer, Tehy ja ERTO vaativat kevään työehtoneuvotteluissa sosiaali- ja terveyspalvelualoille vähintään vientialoja vastaavaa palkankorotusta. Samoin liitot edellyttävät, että yksityisen hoivan ja varhaiskasvatuksen työnantajat ryhtyvät kehittämään työoloja ja parantamaan henkilöstön jaksamista ja hyvinvointia. Alalle pitää saada työhyvinvointia edistäviä määräyksiä. Lisäksi liitot ajavat palkkatasa-arvoa edistävää pitkää palkkaohjelmaa, jolla palkkaero miesvaltaisiin aloihin nähden kurottaisiin umpeen 10 vuoden aikana.

– Yleisimmät syyt alan vaihtoon ovat työn vaativuuteen nähden liian matala palkka sekä kuormittavat työolot. Tulevalla neuvottelukierroksella on mahdollista kuroa yksityisen sosiaalipalvelualan palkkaeroa kuntasektoriin ja korjata sote-alan mainetta sekä veto- ja pitovoimaa. Aiempien vuosien maltilliseen palkkapolitiikkaan ei ole enää yksinkertaisesti varaa, sanoo sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehyn johtava lakimies Vappu Okkeri.

Liitot pyrkivät parantamaan henkilöstönedustajien eli luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen tiedonsaantia ja ajankäyttöä. Esimerkiksi paikallisesta sopimisesta ei ole mahdollista edes keskustella niin kauan kuin nämä toimintaedellytykset eivät ole kunnossa.

– Hoivakriisi ei ole poistunut ja hoivayritysten on tehtävä konkreettisia toimia epäkohtien korjaamiseksi. Talkoot ovat nyt yksinkertaisesti ohi, toteaa Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin yksityissektorin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens.

Kiky-tunnit saatava pois

SuPer, Tehy ja ERTO haluavat kilpailukykysopimuksen mukaisen työajan lisäyksen pois työehtosopimuksesta.

Liittojen neuvottelijat ja järjestöasiantuntijat ovat viime viikkoina kiertäneet yhdessä yhdellätoista paikkakunnalla tapaamassa jäsenistöä.

– Jäsenistön tuki tavoitteille on merkittävä. Jäsenistö haluaa palkkatasa-arvon ja työolojen kehittämisen lisäksi eroon kiky-työajan pidennyksestä, kertoo Toimihenkilöliitto ERTOn edunvalvontajohtaja Saara Arola.

Tilastokeskuksen tuoreen kyselyn perusteella kiky on kohdistunut naisiin ja etenkin sosiaali- ja terveydenhuollon ammatteihin. Kyselyn perusteella säännöllinen viikkotyöaika kasvoi naisilla lähes puoli tuntia, kun miesten työajassa ei ole muutosta vuosien 2016 ja 2017 välillä.

SuPer, Tehy ja ERTO muodostavat Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestö TSN ry:n. Järjestö neuvottelee Terveyspalvelualan työehtosopimuksesta, Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksesta, Avaintyönantajat ry:n työehtosopimuksesta, Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön työehtosopimuksesta ja Työterveyslaitoksen työehtosopimuksesta.

Neuvottelut uusista yksityisen sote-sektorin työehtosopimuksista käynnistyvät tällä viikolla. Nykyiset työehtosopimukset päättyvät maaliskuun lopussa.

Lisätietoa:
Tehyn johtava lakimies Vappu Okkeri, p. 040 091 3230