2.3.2018

SuPer: Yksityiselle sosiaalipalvelualalle uusi lakkovaroitus - ”Firman tulos on pääasia, ei asukkaiden ja työntekijöiden hyvinvointi”

Yksityiselle sosiaalipalvelualalle jätetiin tänään uusi lakkovaroitus. Lakon kolmas aalto koskee yhtäaikaisesti aiemmin ilmoitettujen lakkojen piirissä olevia suuria hoiva-alan toimijoita. Toimijat ovat Attendo, Mehiläinen, Esperi, Pihlajalinna, Vetrea, Helsingin diakonissalaitoksen hoiva, VTKL-palvelut, Helsingin diakonissalaitoksen säätiö ja Invalidiliiton asumispalvelut Lakko ajoittuu 26.-28.3. Työnantaja päätti neuvottelut keskiviikkona 15.2, jonka jälkeen neuvotteluja on jatkettu valtakunnansovittelijan johdolla. – Tilanne on edelleen vaikea eikä työnantajapuoli ole ymmärtänyt huoltamme alan työehtojen heikosta tasosta ja työntekijöiden uupumuksesta, toteaa sopimusneuvottelija Jukka Parkkola.

Sovittelut jatkuvat vielä, ja SuPer haluaa ensisijaisesti löytää ratkaisun, jolla lakot vältettäisiin. Suurten merkittävää voittoa tuottavien yritysten haluttomuus siirtää voitosta edes kohtuullinen siivu työntekijöille on SuPerin mielestä täysin käsittämätöntä. Palkkojen ja työehtojen polkemisen aika on ohi. - Jäsenemme ovat kyllästyneet siihen, että aina ei ole varmuutta, onko seuraavana päivänä työtä ja toisaalta sitä, että palkalla ei elä, sanoo SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola.

SuPerin jäsenet kokevat sanoinkuvaamatonta riittämättömyyden tunnetta työpaikoilla. Henkilökuntaa on liian vähän ja hoitajilla ei ole aikaa hoitaa niin hyvin kuin he haluaisivat ja pitäisi. Yritykset tinkivät hoidon laadusta voittojen vuoksi. Moni hoitaja uupuu ja vaihtaa alaa.

SuPer on selvästi suurin yksittäinen ammattiliitto yksityisellä sosiaalipalvelualalla. SuPerin, Tehyn ja Erton muodostama yhteinen neuvottelujärjestö edustaa yli 50 prosenttia alan työntekijöistä. Yksityiseen sosiaalipalvelualaan kuuluvat muun muassa suuret hoiva-alan yritykset.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja:

SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola, gsm 050 569 8710