30.11.2018

SuPerin edustajisto: Kansalaisten yhdenvertaisuus ei toteudu sote-palvelujen valinnanvapaudessa

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin edustajiston mukaan kansalaisten alueellinen yhdenvertaisuus ei toteudu suunnitellussa sote-palvelujen valinnanvapaudessa. Myös kansalaisen varallisuus vaikuttaa siihen, millaisia palveluja hänellä on mahdollisuus saada. Valinnanvapauden tulisi parantaa palvelujen saatavuutta ja turvata yhdenvertaiset palvelut kaikille.

Sosiaali- ja terveysvaliokunta on mietinnössään todennut, että ”palvelujen saatavuuden on nähty parantuvan osassa maata. Lisää palvelutarjontaa syntyisi todennäköisesti ainakin väestötiheille alueille. Sen sijaan harvaan asutuille alueille ei lisätarjontaa välttämättä syntyisi samassa määrin. Uudistuksen vaikutukset asiakkaiden valinnan mahdollisuuksien tosialliseen toteutumiseen ja palvelujen saatavuuden paranemiseen voivat siis olla epätasaiset, ja siten uudistuksen hyödyt, kuten aiempaa nopeampi pääsy perustason palveluihin, jakautua alueellisesti epätasaisesti.”

– Palveluja ei tule harvaan asutuille alueille ja kansalaisilla ei ole todellista valinnanvapautta. Onko valinnanvapauden käyttäminen heille kalliimpaa ja onko se perustuslain mukaan hyväksyttävää? SuPerin edustajiston puheenjohtaja Heikki Isosaari kysyy.

Harvaan asuttujen alueiden asukkaat eivät ole yhdenvertaisessa asemassa palvelujen saatavuuden suhteen. Asiakkaat joutuvat hakemaan palveluja joissain tapauksissa hyvinkin pitkältä, kun palvelut tulevat karkaamaan nykyistä sijaintiaan kauemmaksi. Auki jää myös, kuinka heille korvataan matkasta aiheutuvat kustannukset.

Yksityiset palveluntuottajat eivät sijoita yksikköjään alueille, missä on suuri riski saada asiakkaiksi paljon palveluja tarvitsevia asiakkaita. Ne eivät tule toimimaan myöskään alueilla, missä asukastiheys on pieni ja palvelujen tuotantokustannukset ovat suuret. Tällaiset alueet jäävät maakuntien vastuulle. Maakuntien vastuu tuottaa palvelut näille alueille nostaa maakuntien palvelutuotannon kustannuksia ja heikentää maakuntien mahdollisuuksia kilpailla yritysten kanssa myös asutuskeskuksissa.

SuPerin edustajisto kokoontuu 29.–30.11. Helsingissä.

SuPeriin kuuluu yli 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja:

SuPerin edustajiston puheenjohtaja Heikki Isosaari, 0400 827 543