8.2.2018

SuPerin hallitus: Työnantajille hoidettavat ja hoitajat ovat vain ikävä kuluerä

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin hallitus kokoontui tänään keskustelemaan alkaneista ylityö- ja vuoronvaihtokielloista kunta-alalla ja yksityisellä sektorilla. Liittohallitus on pöyristynyt asenteesta, jolla työnantajat ovat suhtautuneet työtaistelutoimiin. Superilaisia on syyllistetty, kun he tekevät vain normaalit, suunnitellut työvuoronsa. Työntekijöitä on yritetty painostaa ylitöihin, heitä on uhkailtu irtisanomisilla, ja paikallisten luottamusmiesten kanssa on haluttu keskustella hätätyöstä tai suojelutyöstä.

Kaikissa tilanteissa yhteiskunnan on pidettävä huolta heikoimmista: lapsista, vanhuksista, sairaista, vammaisista ja muista tukea tarvitsevista. Hoitajat huolehtivat niistä tehtävistä, jotka hyvinvointiyhteiskunta on kansalaisilleen luvannut ja joihin jokaisella on oikeus.

Asetettu ylityö- ja vuoronvaihtokielto on paljastanut karun todellisuuden. Hoitajat tekevät kohtuuttoman paljon esimerkiksi tuplavuoroja ja paikkaavat näin henkilöstövajetta. Yksityisellä sektorilla on jopa tapauksia, joissa työnantaja on uhannut erottaa jonkun työntekijän, jos palkattomiin ylitöihin ei jatkuvasti suostuta. Hoitajia syyllistetään siten omista oikeuksistaan kiinnipitämisestä ja käytetään hyväksi heidän eettistä omatuntoaan.

Työntekijöillä on oikeus normaaliin työaikaan ja ylitöistä kieltäytymiseen. Jatkuva ylitöiden tekeminen on sekä potilasturvallisuus- että työturvallisuusriski. Ns. harmaaseen ylityöhön ei tule suostua koskaan.

Suomessa tuotetaan laadukkaat sote-palvelut tehokkaasti verrattuna muihin pohjoismaihin. Tehokkuus on saavutettu liian pienellä henkilöstömäärillä ja hoitajien pienellä palkalla. Valtiovalta pelkää nyt palkkamenojen kasvua ja ”ahneuden” saavan voiton, jolloin jatkossa pyydettäisiin vielä suurempia korotuksia. Todellisuudessa jatkosta ei tiedetä, sillä jo nyt moni hoitaja on uupunut ja pakotettu vaihtamaan alaa toimeentulo-ongelmien ja terveyden vuoksi. Ketään ei voida pakottaa työskentelemään alalla, jolla poljetaan työntekijöiden oikeuksia.

Hoitajien joustaminen on pitänyt sote-alan tuottavuuden korkealla.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja:

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085