9.8.2012

SuPerin hallitus tyytyväinen puolueiden vaatimuksiin sitovista hoitajamääristä

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin liittohallitus on tyytyväinen SDP:n ja vasemmistoliiton tänään julkistamiin vaatimuksiin henkilöstömitoituksesta vanhuspalvelulakiin. Myös kristillisdemokraatit ovat sitovan henkilöstömitoituksen takana ja vaativat asiasta vähintään asetusta. Muut puolueet eivät ole julkistaneet virallista kantaansa. Keskustan edustajat ovat olleet vaatimassa henkilöstömitoitusta lakiin, jos kunnille turvataan riittävät määrärahat. Myös SuPer vaatii riittävää rahoitusta kunnille. Kokoomuksesta sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko on puhunut vanhuspalvelujen turvaamisen puolesta, mutta ei ole ottanut kantaa sitovaan henkilöstömitoitukseen.

SuPerin mukaan tärkein asia vanhuspalveluissa on turvata riittävä henkilöstömäärä. Vanhustenhoidon keskeisin ongelma on, ettei suosituksia henkilöstömitoituksista noudateta. Ongelmat vanhustenhoidossa ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti ja henkilökunta on ylikuormittunutta. Sitova henkilöstömitoitus auttaisi korjaamaan tilannetta niissä yksiköissä, joissa edes vähimmäishenkilöstömäärä ei toteudu.

SuPerin uusi liittohallitus kokoontuu tänään 9.8.2012 ensimmäistä kertaa.

SuPeriin kuuluu yli 81 000 lähi- ja perushoitajaa, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085