15.1.2020

SuPerin ja Tehyn tavoitteena sekä palkankorotukset että tasa-arvo-ohjelma

Helsingin Sanomissa 14.1. julkaistu juttu Tehyn ja SuPerin neuvottelutavoitteista voi antaa lukijalle väärän mielikuvan.

Hoitajajärjestöjen yhteisinä tavoitteina eilen käynnistyneissä kuntaneuvotteluissa ovat vähintään vientialojen tasoiset palkankorotukset ja niiden lisäksi palkkatasa-arvoa edistävä ohjelma. Ohjelman avulla kurotaan umpeen naisvaltaisen sote-alan palkkamonttu siten, että kymmenen vuoden ajan sote-alalle maksetaan 1,8 prosenttiyksikköä suuremmat palkankorotukset kuin miesvaltaisille aloille. Molempia tavoitteita ajetaan samanarvoisina ja samalla painoarvolla neuvottelupöydässä.

Tehyn ja Superin tasa-arvo-ohjelma edistää Suomen hallituksen hallitusohjelman tavoitteita ja sen toteuttamiseen tarvitaan myös valtiovallan sitoutumista.

Näiden lisäksi SuPerin ja Tehyn kärkitavoitteina ovat kiky-tuntien poistaminen tai kompensointi sekä sote-sopimus.

Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, p. 040 821 0028
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 527 5085
Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi, p.  050 346 0847
SuPerin edunvalvontajohtaja Anne Sainila-Vaarno, p. 050 310 1492