30.10.2015

SuPerin jäsenkysely: Meiltä ei voida enää ottaa mitään

SuPer kysyi jäsenistöltään mielipiteitä hallituksen esittämistä säästötoimista. Kyselyyn vastasi 15 939 superilaista. Kyselyn selkeä viesti on, etteivät superilaiset hyväksy suunnitelmissa olevia säästötoimia eivätkä sitä, että pakottavalla lainsäädännöllä aiotaan rajoittaa oikeutta neuvotella paremmista työsuhteen ehdoista.

Kyselyyn tuli runsaasti avoimia vastauksia (900 sivua), jotka kertoivat työn jo ennestään suuresta kuormittavuudesta ja pienestä palkasta. Superilaisten mitta on täysi.

”Työ on jo niin raskasta, ettei voi luopua mistään. Hoitohenkilökuntaa on vähän ja kiire mahdoton.”

”En mistään. Huono palkka raskaasta työstä ja vielä pitäisi luopua. Oma jaksaminen on nyt jo äärirajoilla.”

”Nämä saavutetut edut ollaan saatu neuvottelemalla, ne ei ole "ilmaiseksi" tulleet. Me 3 vuoroa tekevät luovumme jo paljosta pelkästään työmme takia. Kaikki sitä eivät ymmärrä, sen ymmärtää vasta kun on itse tehnyt 3-vuorotyötä. ”

”Muutenkin pieni palkka millä just ja just tulee toimeen ja erittäin raskasta joten en mistään! ”

”En mistään saavutetuista eduista. Työ on rankkaa ja päivät jo nyt pitkiä. Oma terveys on kalliimpi, mutta ilmaiseksikaan ei työtä viitsi tehdä olkoon kuinka kutsumusta tahansa. Meitä hoitohenkilökuntaa ei ole nytkään liikaa vaan äärirajoilla mennään, kaikkia mitataan rahalla ja pitäisi säästää tyhjästä. Ei ole mistä ottaa.”

”Mielestäni on suorastaan törkeää, että pienituloiset tekevät raskasta työtä pienen palkkansa eteen ja siitäkin vähästä ollaan leikkaamassa ja tekemässä vähennyksiä! Pikemminkin pitäisi miettiä kuinka korvaamattomia ovat esim. poliisit, hoitajat yms. Ja kuinka arvokasta on työ mitä he kaikki tekevät.”

”Hoitoalaa on alasajettu vuodesta 1991. Oikeastaan en ole valmis luopumaan mistään. Odotan vain että pääsen pois "painajaisunesta" nimeltään työelämä.”

SuPeriin kuuluu lähes 90 000 sosiaali- ja terveydenhuoltoalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoa:
puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085