14.9.2020

SuPerin liittokokous järjestetään monimuotokokouksena 15.-16. syyskuuta

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer valitsee puheenjohtajiston ja liittohallituksen tulevalle kaudelle liittokokouksessaan 15.-16. syyskuuta. Valintojen lisäksi kokouksessa linjataan seuraava nelivuotiskausi, joka alkaa 1.10.2020. Osa edustajista osallistuu kokoukseen Helsingin Messukeskuksessa ja osa osallistuu sähköisesti muualla kuin kokouspaikalla. Kokousedustajat ovat voineet itse valita osallistumistapansa.

Liiton puheenjohtajaksi ovat ehdolla Anne Heiskanen Iisalmesta sekä nykyinen puheenjohtaja Silja Paavola Helsingistä. Varapuheenjohtajaehdokkaana on Jaana Dalén Turusta.

Kokouksen turvallisuusjärjestelyissä on huomioitu THL:n, STM:n, OKM:n ja AVI:n ohjeet. Tapahtumaan paikan päällä osallistuu noin 200 henkilöä. Kokoukseen ei saa osallistua sairaana eikä oireisena.

Kokous rakennetaan Messukeskuksen messuhalliin siten, että riittävät turvavälit (1,5–2 m) voidaan toteuttaa. Kaikkien kokoukseen osallistujien, joilla ei ole terveydellisiä esteitä, on käytettävä suojamaskeja. Maskit jaetaan kokoukseen osallistujille ja niitä suositellaan vaihdettavan useita kertoja päivässä. Jos osallistuja ei voi käyttää kasvomaskia terveydellisistä syistä, häntä on kehotettu käyttämään visiiriä. Terveydenhuollon ammattilaisilla on hyvä osaaminen yskimis- ja käsihygieniasta ja turvallisuusohjeita kehotetaan noudattamaan myös kokouksen ulkopuolella. SuPer suosittaa myös Koronavilkku-sovelluksen lataamista omaan puhelimeen. Osallistujille on lähetetty turvallisuusohjeet ennen kokousta ja niistä muistutetaan kokouksen aikana.

Kokoukseen ei kutsuta ulkopuolisia osallistujia eikä iltajuhlaa järjestetä. Tervehdyksen kokoukseen tuovat perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola, KT Kuntatyönantajien työmarkkinajohtaja Markku Jalonen ja Hyvinvointiala HALI ry:n toimitusjohtaja Ulla-Maija Rajakangas.

Kokouksessa ei järjestetä tiedotustilaisuutta. Toimittajat voivat haastatella valittuja puheenjohtajia tai kokousedustajia Messukeskuksen ulkopuolella. Valinnat tapahtuvat kokouksen ensimmäisenä päivänä.

Lisätietoa kokouksesta:

Toiminnanjohtaja Arja Niittynen, 040 504 1873
Viestintäjohtaja Päivi Jokimäki, 050 305 9472

Haastattelupyynnöt ja mediapalvelu:

Tiedotuspäällikkö Sari Tirronen, 050 385 8043
Tiedottaja Sari Järvinen, 050 523 6867
Tiedottaja Merja Suomalainen, 050 478 0120

SuPeriin kuuluu 90 000 lähi- ja perushoitajaa, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla. Liittokokous on SuPerin ylin päättävä elin ja se pidetään joka neljäs vuosi. Edustajisto käyttää liittokokouskauden aikana ylintä päätösvaltaa.