19.4.2021

SuPerin Paavola: Kotihoidon ja varhaiskasvatuksen henkilöstö rokotettava pikaisesti

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPeriin on tullut useita yhteydenottoja huolestuneilta jäseniltä kotihoidosta ja varhaiskasvatuksesta. Huoli koskee koronarokotteen rokotusjärjestystä. Puheenjohtaja Silja Paavolan mukaan kotihoidon ja varhaiskasvatuksen henkilöstö on rokotettava ensi tilassa, kuten myös koko sote-henkilöstö. Kotihoidon ja varhaiskasvatuksen henkilöstö ei ole tällä hetkellä rokotusjärjestyksen kärjessä. Myöskään muualla sote-sektorilla työskentelevät hoitajat eivät kaikki ole vielä saaneet rokotetta.

– Kotihoidon työntekijöiden rokotuksissa on alueellisia eroja. Osassa kunnista kotihoidon työntekijöitä on jo rokotettu, osassa niitä ei ole vielä aloitettukaan, puheenjohtaja Paavola kertoo. – Hoivakodeissa työskenteleviä hoitajia on rokotettu laajalti, sillä he kuuluvat rokotusjärjestyksen 1. ryhmään.

Kotihoidossa työskentelevät hoitajat hoitavat riskiryhmiin kuuluvia ja työolosuhteet vaihtelevat suuresti. Työtä tehdään lähellä asiakasta ja riski koronatartuntaan on suuri asiakkaalla ja hoitajalla.

Kasvomaskien ja muiden suojavarusteiden riittävässä saatavuudessa on ollut paikoin ongelmia. Kaikki työnantajat eivät ole antaneet riittävästi varusteita työntekijöiden käyttöön, vaan samaa suojainta käytetään liian kauan. Suojaimien turvallinen käyttöaika on lyhyt esimerkiksi pesujen vuoksi. – Kotihoidon työntekijät tulee rokottaa mahdollisimman pian, Paavola vaatii.

–  Myös varhaiskasvatuksen henkilöstö on rokotettava pikaisesti, koska työtä tehdään lähellä lapsia eikä etätyöhön ole mahdollisuutta. Riski koronatartunnoille on läsnä koko ajan. Lapset tarvitsevat varhaiskasvattajan lähellä oloa, hoivaa ja ohjausta, ja turvavälien pitäminen on mahdotonta. Lapsiryhmät ovat suuria ja lastenhoitajat saattavat joutua liikkumaan lapsiryhmien välillä sijaispulan vuoksi. Varhaiskasvatuksen työntekijöiden työ on kriittistä koronapandemian hoitamisessa, Paavola muistuttaa.

Työnantajalla on aina velvollisuus huolehtia työntekijöiden työturvallisuudesta. Riittävän tehokkaiden suojaimien käyttö on edellytys sille, että koronatartunnoilta vältytään. Samalla suojataan myös asiakkaita. Tehokkaita suojaimia on oltava riittävästi työntekijöiden käyttöön. Työtä on voitava tauottaa, sillä suojaimien käyttö on raskasta. – Rokotukset helpottavat myös työssäjaksamista ja työn kuormittavuutta, Paavola kertoo.

SuPeriin kuuluu yli 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085