15.6.2021

SuPerin Paavola: Koulutetun sote-alan henkilöstön saatavuus vaikuttaa sote-uudistuksen onnistumiseen

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen sote-uudistuksen etenemiseen. Haasteet sote-sektorilla ovat valtavat ja uudistusta tarvitaan, jotta palvelut voidaan turvata kaikille kansalaisille. Palvelujen saatavuus, saavutettavuus ja yhdenvertaisuus ovat tavoitteita, jotka tulee saavuttaa pikaisella aikataululla. Sote-alan henkilöstön osaaminen ja riittävyys ovat keskeisiä tekijöitä uudistuksen onnistumisessa.  Alan vetovoimaa tulee parantaa merkittävästi, Paavola vaatii.

Uudistuksen tavoitteiden saavuttaminen edellyttää kaikkien sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden osaamisen hyödyntämistä. Lähihoitajatutkinto tuottaa laaja-alaista osaamista hoitotyöhön eri sektoreille, jotka ovat keskeisiä uudistuksessa. Uudistuksessa on kehitettävä moniammatillista yhteistyötä ja uudistettava työnjakoa, työn organisoimista ja johtamista. Näin parannetaan palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta.

Sote-alan veto- ja pitovoimassa on monin paikoin alueellista ongelmaa, ja alan houkuttelevuutta tulee parantaa henkilöstöratkaisuilla ja työoloilla sekä palkkauksella. On erittäin tärkeää, että työpaikoille saadaan riittävästi koulutettua ja ammattitaitoista henkilöstöä. – Uudistus rakentuu sote-henkilöstön ammattitaidolle ja työhyvinvoinnille, Paavola muistuttaa. Henkilöstön hyvinvoinnista tulee huolehtia ja parantaa sitä merkittävästi.

Uudistuksen yksi tärkeimmistä tavoitteista on saada siirrettyä palvelujen painopistettä varhaiseen puuttumiseen ja se edellyttää selvästi nykyistä enemmän koulutettuja lähihoitajia. Ilman näitä hoitajia kansalaiset eivät saa heille tarkoitettuja palveluja riittävästi ja silloin emme myöskään saavuta säästöjä kaikkein kalliimmista korjaavista hoidoista.

–  Henkilöstön edustajat tulee ottaa tiiviisti uudistustyöhön mukaan kaikilla hyvinvointialueilla, puheenjohtaja Paavola vaatii.

SuPeriin kuuluu noin 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085