8.11.2023

SuPerin Paavola: Parempaan työelämään päästään neuvottelemalla

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on toiveikas uuden Suomen mallin rakentamisesta kaikkien työmarkkinaosapuolien kesken. Paavola muistuttaa, että parhaaseen tulokseen päästään aidosti neuvottelemalla, ei pakottamalla. ”Miekka ei saa olla pään päällä, kun neuvotellaan”.

Työministeri Arto Satonen järjesti tänään keskiviikkona työmarkkinaseminaarin, jossa aiheena oli uuden palkkamallin rakentaminen kaikkien työmarkkinaosapuolien kesken. Satonen painotti seminaarissa, että mikäli yhteistä mallia ei synny, hallitus etenee valmistelussaan hallitusohjelmakirjauksen pohjalta. Paavola muistuttaa, että nyt tarvitaan yhteistä sitoutumista aitoon neuvotteluun, ”tästä ei saa tulla kiky 2:sta”.

Kun puhutaan ns. Ruotsin mallista, siitä ei voi noukkia työnantajan suunnalta rusinoita pullasta vaan mallia on tarkasteltava kokonaisuutena. Myös eri toimialojen erityispiirteet on otettava huomioon, Paavola sanoo.

Seminaariin Suomen työmarkkinamallin kehittämisestä osallistuivat edustajat kaikista Suomessa työehtosopimuksia neuvottelevista työnantaja- ja työntekijäjärjestöistä.

Seminaarin myötä työ- ja elinkeinoministeriö käynnistää työmarkkinajärjestöille suunnatun laajan lausuntokierroksen sovittelujärjestelmää koskevasta hallitusohjelmakirjauksesta ja Suomen työmarkkinamallin kehittämisestä. Lausuntokierros kestää kaksi kuukautta ja päättyy 8.1.2024.

SuPeriin kuuluu noin 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja:

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085