14.2.2017

SuPerin puheenjohtaja opintopäivillä 14.-15.2: Lähi- ja perushoitajat ovat huippuammattilaisia, koulutuksesta ei saa leikata

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola vaatii koulutukseen kohdistuvien säästöjen lopettamista. – On lyhytnäköistä leikata tulevaisuuden menestystekijöistä. Hyvä, laadukas koulutus on yksi Suomen keskeisistä kilpailutekijöistä. Tästä on pidettävä kiinni myös tulevina vuosina, Paavola sanoi avajaispuheessaan SuPerin valtakunnallisilla opintopäivillä Tampereella tänään.

Suomen sosiaali - ja terveydenhoidon päätavoitteena on ollut tuloksekas ja vaikuttava hoito. Tämä tavoite on palvellut sekä ihmisten hyvinvointia että lääke- ja hoitotieteen kehitystä. Myös meidän koulutusjärjestelmämme on ollut erinomainen. Se on jo vuosien ajan alkanut hyvästä päivähoidosta, jossa lapsen kehitystä on tuettu. Olemme Suomessa tottuneet hyvään, tasokkaaseen koulutukseen.  Nyt koulutus on muutosten kourissa.

SuPer ajaa voimakkaasti pakollisia soveltuvuuskokeita lähihoitajakoulutukseen. Monet koulut ovat poistaneet soveltuvuustestit taloudellisista syistä. Tämä ei ole ollut hyvä suunta. Jos tavoitteena ovat koulutussäästöt, ei saa syntyä hukkakoulutusta, vaan ihmisen pitää olla alalle soveltuva ja kiinnostunut alasta. Alalle soveltumattomat tulisi karsia jo alkuvaiheessa, ennen opintojen alkamista. Tämä on myös opiskelijan itsensä etu.

SuPerin selvityksen (2016) mukaan 96 prosenttia lähi- ja perushoitajista oli sitä mieltä, että pääsy- ja soveltuvuuskokeista ei saa luopua. Koska lähihoitajan työssä on kyse ihmisten hoitamisesta, heidän hyvinvoinnistaan ja jopa hengestään, pääsy- ja soveltuvuuskokeita pidetään tärkeinä nimenomaan potilas- ja asiakasturvallisuuden kannalta. Asiakas- ja potilasturvallisuus edellyttävät hoitajalta muun muassa luotettavuutta, vahvaa ammattietiikkaa ja riittävän hyvää kielitaitoa.

Hoitajat tekevät kutsumustyötä. Kutsumus ei tarkoita sitä, että työstä ei tulisi saada riittävää korvausta vaan sitä, että hoitajat haluavat auttaa ihmisiä, jotka ovat avun tarpeessa. Superilaiset kohtaavat hyvin erilaisia asiakkaita ja potilaita, lapsia ja aikuisia ja toiminnallaan edistävät heidän terveyttään ja hyvinvointiaan, kasvua ja kehitystä. Tämä kaikki vaatii ammattitaitoa, ei pelkkää auttamisen halua ja hyvää sydäntä.

SuPeriin kuuluu lähes 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja:
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 5275 085

Video: Silja Paavola opintopäivillä (lisätty 28.2.2017)

Videon katsominen edellyttää, että hyväksyt markkinointievästeet.