14.12.2012

SuPerin puheenjohtaja: Vanhuspalvelulaista putosi pohja

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on pettynyt siihen, että tulevasta vanhuspalvelulaista jäi henkilöstömitoitus pois. - Lain eduskuntakäsittelyssä varmistui sitten lopullisesti se, että uudesta vanhuspalvelulaista tulee heikko laki, joka ehkä toimii paperilla, mutta ei välttämättä käytännössä, toteaa puheenjohtaja Paavola.

Vanhuspalvelulakiin ei tullut säädöstä henkilöstömitoituksesta ja eduskuntakäsittelyssä varmistui se, että myöskään asetusta ei mitoituksista tulla antamaan. Tulevaan lakiin ei jäänyt mitään sellaisia mitattavissa olevia elementtejä, joilla olisi pystytty turvaamaan vanhustenhoito. Laki edellyttää kunnilta riittäviä resursseja, mutta missään ei nyt määritellä sitä, mikä on riittävää ja mikä ei.
- Valvontaviranomaiset joutuvat aivan mahdottoman tehtävän eteen ja jokainen toimija voi aivan vapaasti määritellä resurssinsa, toteaa puheenjohtaja Paavola.

Nyt henkilöstömitoituksia ohjaavat ikäihmisten palvelujen laatusuositukset ja näitäkin suosituksia ollaan parhaillaan uudistamassa. Suositusten heikkous on puheenjohtaja Paavolan mukaan siinä, että niitä ei läheskään kaikkialla noudateta. Maassamme on aivan liian paljon toimijoita, jotka eivät kanna huolta mitoituksista ja jotka myös vastustivat sitä, että mitoituksista määrättäisiin laissa. Osa mitoitusten vastustajista myöntää vanhustenhuollon heikon tilan ja olisi valmis mitoitusten nostoon, mikäli valtio olisi vastannut lisääntyneistä kustannuksista.

Kuntapäättäjät voivat kuitenkin vaikuttaa vanhustenhoidon tasoon ilman lakiakin antamalla hoitoon riittävät resurssit. Joissain paikoissa nämä asiat on hoidettu jo kuntoon, mutta aivan liian paljon on kuitenkin vielä paikkoja joissa asiat eivät näin ole. Ilman ulkoa tulevaa ohjausta ja pakkoa ne eivät valitettavasti tulekaan kuntoon. - Nyt syntyneellä vanhuspalvelulailla ommeltiin taas sille kuuluisalle sadun keisarille uudet vaatteet. Täytyy vain toivoa, että kuntapäättäjiltä löytyy se rohkeus ja vastuu, jota kaikilta ministereiltä ja kansanedustajilta ei nyt tässä tilanteessa löytynyt. Vanhukset ja heidän hoitajansa odottavat nyt kuntapäättäjiltä puheiden sijaan tekoja, toteaa puheenjohtaja Paavola.

SuPeriin kuuluu yli 82 000 lähi- ja perushoitajaa, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085