4.12.2017

Tehy ja SuPer jättivät Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:tä koskevan lakkovaroituksen

Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:tä uhkaa lakko 19.–21.12. Työtaistelutoimet ovat välttämättömiä, koska yritys noudattaa alalle soveltumatonta työehtosopimusta eikä suostu neuvottelemaan uudesta työehtosopimuksesta.

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestöt Tehy ja SuPer jättivät lakkovaroituksen valtakunnansovittelijalle, Palvelualojen työnantajat Palta ry:lle ja Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:lle tänään maanantaina 4.12.2017. Lakko alkaa tiistaina 19.12. klo 15 ja päättyy torstaina 21.12. klo 05:59.

- Kyseessä on laillinen lakko, joka koskee kaikkea Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:ssä tehtävää työtä ja kaikkia työsuhteita, toteaa Tehyn edunvalvontajohtaja Else-Mai Kirvesniemi.

Työtaistelutoimen tavoitteena on saada työnantaja neuvottelemaan alalle soveltuva työehtosopimus. Yhtyneet Medix Laboratorio Oy on ilmoittanut aiemmin tänä vuonna, että se alkaa noudattaa Paltan ja Ammattiliitto Pron välistä työehtosopimusta 27.11.2017 lähtien. Tämän em. yksityistä laboratorioalaa koskevan työehtosopimuksen soveltamisala on väärä eikä se sovellu kliiniseen laboratoriotyöhön. Lisäksi työsuhteen ehdot ovat heikommat kuin ne, jotka on aiemmin paikallisesti sovittu. Kirvesniemen mukaan työnantajan toiminta on räikeä esimerkki työehtoshoppailusta. Työnantaja pyrkii heikentämään työsuhteen ehtoja valitsemalla halvimman mahdollisen työehtosopimuksen.

-On erikoista, että työnantajaliitot peräänkuuluttavat paikallista sopimista, mutta silloin kun se toimii, se romutetaan polkemalla työehtoja. Paikallinen sopiminen on toiminut kyseisessä yrityksessä ongelmitta 20 vuotta. Ongelmia seuraa, kun työnantaja rikkoo sopimuskulttuurin pelisääntöjä, toteaa Kirvesniemi.

Järjestöjen tietojen mukaan työnantaja on painostanut työntekijöitä allekirjoittamaan uudet työsopimukset. Lisäksi työnantaja on alkanut soveltaa heikompia työehtoja niihin työntekijöihin, jotka eivät ole uusia työsopimuksia allekirjoittaneet.

-Työntekijöiden painostus ja kiristäminen uusien työsopimusten allekirjoittamiseksi ja tasapuolisen kohtelun rikkominen on erittäin tuomittavaa ja lainvastaista, sanoo Kirvesniemi.

Tehy ja SuPer tulevat riitauttamaan työnantajan painostustoimet, koska ne rikkovat työsopimuslain tasapuolisen kohtelun vaatimusta. Työnantaja selkeästi asettaa heikompaan asemaan työntekijät, jotka eivät painostuksesta huolimatta allekirjoita uutta työsopimusta.

Else-Mai Kirvesniemi
Tehyn edunvalvontajohtaja