11.3.2014

TSN:n hallitus: Sopimusshoppailu laskee palkkoja ja heikentää työehtoja

Yksityisellä terveyspalvelualalla on noudatettava yleissitovaa Terveyspalvelualan työehtosopimusta (Tp-tes) riippumatta siitä onko työnantaja järjestäytynyt vai ei. ERTOn, SuPerin ja Tehyn muodostaman Terveys- ja sosiaalialan neuvottelujärjestön (TSN) hallitus tuomitsee jyrkästi työehdoilla tapahtuvan sopimusshoppailun.

TSN ei hyväksy missään tapauksessa säästösyistä tapahtuvaa työehtosopimuksen vaihtoa. Sosiaali- ja terveysalalla palkat ovat jo muutenkin matalat ja työn kuormittavuus on suuri. Työehtosopimuksen vaihdolla ei saa etsiä halvempia palkkoja eikä huonompia työehtoja, varsinkaan työtehtävien pysyessä samoina.

- Tällainen sopimusshoppailu yleistyy jatkuvasti. Viimeksi eilen 10.3. Lapin Kuntoutuksen työntekijät marssivat ulos vastalauseena työnantajan toimille, joiden tavoitteena on vaihtaa Terveyspalvelualan työehtosopimuksesta työntekijöitä halvemman työehtosopimuksen piiriin, sanoo TSN:n hallituksen puheenjohtaja Marjut Mclean.

Terveyspalvelualan työehtosopimus on tehty nimenomaan terveyspalvelualalle, jolloin se huomioi parhaiten alakohtaiset tarpeet. - Yleisesti tiedostetaan, että alan vetovoimaisuuden eteen on paljon tehtävää, jotta ammattilaiset eivät karkaa alalta. Sopimusshoppailu ei ainakaan edistä vetovoimaisuutta, Marjut Mclean toteaa.

Yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimuksen piiriin kuuluu hoito- ja toimistohenkilökuntaa esimerkiksi terveyskylpylöistä, kuntoutuslaitoksista, lääkäri‐ ja työterveysasemilta ja fysikaalisista hoitolaitoksista.

Lisätietoja:
ERTO:n lakimies Johanna Tykkä, puh (09) 6132 3234
Tehyn varapuheenjohtaja, TSN:n hallituksen puheenjohtaja Marjut Mclean, gsm 0400 895 924
SuPerin yksityissektorin neuvottelupäällikkö Pia Zaerens, gsm 050 385 8042

www.tsn.fi