11.4.2022

STTK:n hallitus: Tulehtunut työmarkkinatilanne ratkeaa vain palkkaohjelmalla ja rahalla

STTK:n hallitus keskusteli tänään monin tavoin tulehtuneesta työmarkkinatilanteesta, erityisesti kuntasektorilla.

- On selvää, että kunta-alan tilanne ei ratkea ilman useammalle vuodelle rakentuvaa palkkaohjelmaa ja siihen osoitettavaa rahaa. Tälläkin hetkellä työvoimapula erityisesti terveys- ja sosiaalialalla sekä pelastustoimessa syvenee ja laajenee. Palkkaohjelmalla varmistetaan hyvinvointiyhteiskuntamme julkisten palvelualojen vetovoima nyt ja tulevaisuudessa ja sen myötä kaikille suomalaisille kattavat ja laadukkaat palvelut, puheenjohtaja Antti Palola toteaa.

STTK:n hallitus tyrmää pakkolait.

- Täysin laillisia työtaistelutoimia ei saa vesittää pakottavalla lainsäädännöllä. Lakko on perusoikeus eikä sitä pidä rajoittaa. Hoitajajärjestöt ovat ilmoittaneet antavansa lakkokohteissa suojelutyötä välittömään hoitoon potilaiden hengen turvaamiseksi tai pysyvän vakavan vammautumisen estämiseksi. Ainoa paikka aukoa työmarkkinoiden umpisolmuja yleensä ja nyt hoitajalakkoa on STTK:n mielestä neuvottelupöytä.

STTK korostaa, että sopiminen on aina parempi kuin sotiminen.

- Elämme vaikeita aikoja, kun huoli koronapandemian vaikutuksista on muuttunut turvallisuuspoliittiseksi. Huoli kansakunnan henkisestä kestävyydestä – resilienssistä – on aiheellinen. Työmarkkinoille tarvittaisiin nopeasti turvaa ja vakautta.

Lähde: STTK:n tiedote 11.4.2022