12.9.2022

STTK:n hallitus: Työtaisteluoikeutta ei saa rajata lainsäädännöllä

Maan hallitus valmistelee lakia välttämättömän sosiaali- ja terveydenhuollon turvaamiseksi lakon aikana.

STTK:n hallitus tyrmää sote-henkilöstön lakko-oikeuden poistamisen.

- Vaikka työmarkkinatilanne sosiaali- ja terveydenhuollon sektorilla on erittäin pahasti tulehtunut, täysin laillisia työtaistelutoimia ei siellä - eikä millään alalla - pidä käytännössä estää kokonaan pakottavalla lainsäädännöllä. Lakko on perusoikeus, puheenjohtaja Antti Palola toteaa.

STTK:n hallitus korostaa, että paras tie työmarkkinatilanteen rauhoittamiseksi on neuvottelupöytä.

- Selvältä näyttää, että tilanne ei ratkea ilman rahaa, mutta palkan ohella muutakin tarvitaan. Terveys- ja sosiaalialaa sekä pelastustointa vaivaa lähes krooninen työvoimapula eikä esimerkiksi budjettiriihi tuonut helpotusta sote-sektorin tilanteen parantamiseksi. Alojen vetovoima ja siten suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuus määritellään tämän hetken päätöksillä, Palola muistuttaa.

STTK toivoo nopeaa ratkaisua terveydenhoitoalan liittojen umpisolmun ratkaisemiseen.

- Pakkolailla ainoastaan siirrettäisiin alan palkkaus- ja vetovoimaongelmien ratkaisua jonnekin tulevaisuuteen ja siten syvennettäisiin ongelmia entisestään.

Lähde: STTK:n tiedote 12.9.2022