22.11.2021

STTK: Ruuhkavuodet eivät lopu pikkulapsiaikaan

STTK on mukana Omaishoitajaliiton työelämän ja hoivan yhdistämisen ongelmakohtiin pureutuvassa Rahkeet riittää -hankkeessa. Hankkeella halutaan herätellä työnantajia tunnistamaan läheisistään huolehtivat ihmiset työyhteisöissä, ja kannustaa heitä ottamaan asia avoimesti puheeksi työnantajan kanssa.

Tänään alkava omaishoitajien viikko puolestaan nostaa esiin tarpeen turvata nykyistä paremmin läheisistään huolehtivien työikäisten jaksaminen.

- Työelämässä on paljon ymmärrystä sille, millaisia joustoja pikkulapsiperheet tarvitsevat, mutta muita hoivaan liittyviä tilanteita tunnistetaan huonosti, STTK:n sosiaali- ja terveyspolitiikan asiantuntija Ida Nummelin toteaa.

Harvalla työpaikalla on käytäntöjä tilanteeseen, jossa työntekijän läheinen sairastuu tai tarvitsee äkillisesti tukea arkeensa. - Monessa lapsiperheessä joustoja ja tukea tarvitaan myös pikkulapsiajan jälkeen, Nummelin korostaa.

STTK:n mielestä Suomessa on turvattava läheisiään hoitavien työikäisten jaksaminen. Omaishoitajaliiton tietojen mukaan joka kolmas työikäinen huolehtii tällä hetkellä läheisestään ansiotyön rinnalla, ja kaikesta hoivasta 80 prosenttia on läheisten vastuulla. - Väestön ikääntyessä ja hoitosuhteen heiketessä tilanne tulee vaikeutumaan entisestään, Nummelin arvioi.

Oikeaan suuntaan mennään STTK:n mielestä perhevapaauudistuksen myötä, kun työntekijöille taataan subjektiivinen oikeus omaishoitovapaaseen. Omaishoitovapaan palkattomuus kuitenkin heikentää vapaan käytettävyyttä.

- Omaishoitovapaan palkallisuus saattaa nousta keskusteluun sopimuspöydissä kuluvan neuvottelukierroksen aikana. Työntekijät arvostavat työnantajia, jotka ottavat huomioon työntekijöidensä erilaiset elämäntilanteet ja tarjoavat niihin tukea.

Teemaviikko jakaa kokemuksia työn ja hoivan yhdistämisestä

Omaishoitajien liitto jakaa teemaviikon aikana omaishoitajien kokemuksia somekanavissaan.

Työelämän ja hoivan yhdistämisen vaikeuksista kertovat muun muassa Alzheimerin tautia sairastavasta äidistään huolehtiva siivousalan ammattilainen, tehtaan työnjohdossa työskentelevä vammaisen lapsen isä ja skitsofreniaa sairastavasta sisarestaan huolehtiva etäomaishoitaja.

Lähde: STTK:n tiedote 22.11.2021