1.3.2022

Förbud mot övertidsarbete och skiftbyte på kommunbranschens arbetsplatser med början 1.3. kl. 15

Det allmänna kommunala tjänste- och arbetskollektivavtalet AKTA och SOTE-avtalet upphörde att gälla 28.2.2022. Eftersom förhandlingarna om nya kollektivavtal inte framskrider utlyser SuPer och Tehy förbud mot övertidsarbete och skiftbyte på samtliga arbetsplatser inom den kommunala sektorn.

Förbudet mot övertidsarbete och skiftbyte börjar på tisdag 1.3.2022 kl. 15.00 och upphör 8.3. kl. 15.00.

Övertids- och skiftbytesförbudet gäller för alla Supermedlemmar som för kommun, samkommun eller sjukvårdsdistrikt arbetar inom ramen för AKTA- eller SOTE-avtalet. Övertids- och skiftbytesförbudet gäller inte för dem som arbetar inom den privata sektorn eftersom kollektivavtalen där fortfarande är i kraft.

Medan övertids- och skiftbytesförbudet är i kraft vägrar Supers medlemmar skiftbyte och övertidsarbete. Alla kommer till och avlägsnar sig från arbetsplatsen på exakt de klockslag som i arbetsschemat gäller för skiftet. Innan övertids- och skiftbytesförbudet har trätt i kraft ska övertid och skiftbyte som avtalats med arbetsgivaren utföras enligt avtal, såvida annat inte avtalas.

Denna sak är gemensam för oss alla. Tillsammans kan vi påverka för bättre lön, bättre arbetsvillkor och branschens framtid. Det är ytterst viktigt att varje Supermedlem följer övertids- och skiftbytesförbudet.

Läs mer i medlemsbrevet