8.2.2024

SuPer utlyser en politisk strejk inom småbarnspedagogiken 13-14.2 – listan över strejkobjekt utvidgas

SuPer har utlyst en politisk strejk, som förverkligas i form av arbetsnedläggelse inom den offentliga och den privata sektorns samtliga småbarnspedagogiska enheter i följande städer eller kommuner: Helsingfors, Vanda, Esbo, Grankulla, Vasa, Korsholm, Rovaniemi, Tammerfors, Jyväskylä, Kuopio, Joensuu, Uleåborg, Åbo och Björneborg.

• Den politiska strejken omfattar det arbete som utförs av SuPers medlemmar som är anställda i arbetsavtalsförhållande inom daghem, småbarnspedagogiska enheter, familjedagvård och öppen småbarnspedagogik, inklusive lekparks- och klubbverksamhet.
  • Strejken omfattar alla kollektivavtalsbranscher, inklusive föreningar, stiftelser, församlingar och religiösa samfund. Tjänsteinnehavare omfattas inte av strejken.
  • SuPers medlemmar lämnar sina arbetsturer tisdagen den 13 februari klockan 00:01 och återvänder till arbetet onsdagen den 14 februari klockan 23:59. Under den politiska strejken utför SuPers medlemmar inte strejkbelagda uppgifter och arbetet på strejkobjekten är i strejk.

En politisk strejk är en laglig åtgärd, vilket betyder att arbetsgivaren inte har rätt att skrida till motåtgärder när en arbetstagare deltar i strejken.

Vi skickar ut ett skilt medlemsbrev till alla SuPers medlemmar som arbetar på de arbetsplatser som omfattas av den politiska strejken. I brevet berättar vi mera i detalj om vad det innebär att delta i strejken. Visst deltar du i våra gemensamma insatser för ett bättre arbetsliv och för bättre kollektivavtal? Nu har du möjlighet att påverka!

Om du inte arbetar inom småbarnspedagogiken eller om din arbetsplats inom småbarnspedagogiken inte finns på ovan nämnda områden omfattas du inte av strejken. Vänligen kontrollera i Oma SuPer att dina anställningsuppgifter är korrekta.

Den politiska strejken har den här gången begränsats att omfatta ovan nämnda objekt. Begränsningen betyder inte att vi inte skulle uppskatta de SuPer-medlemmar som arbetar inom andra enheter eller sektorer lika mycket. En strejk begränsas alltid beroende på situationen och de som deltar i strejken deltar i insatserna å alla SuPer-medlemmars vägnar.

Varför motsätter vi oss regeringsprogrammet?

Den nu utlysta utvidgade politiska strejken är en fortsättning på den första politiska strejken som förverkligades inom huvudstadsregionens småbarnspedagogik under två dagar 31.1–1.2.2024.

Det är frågan om en exceptionell stridsåtgärd. Förbundets målsättning med den första politiska strejken under SuPers historia är att regeringen på allvar inleder förhandlingar med arbetstagar- och arbetsgivarparterna om sådana frågor som berör arbetslivet, istället för att ensidigt diktera villkoren.

Regeringsprogrammet innehåller ett flertal försvagande mål som i första hand riktar sig mot kvinnodominerade branscher. Regeringen vill bland annat begränsa strejkrätten och förhindra avtalsfriheten när det gäller löneförhöjningar, göra det lättare att  säga upp arbetstagare samt öka antalet tidsbundna arbetsavtalsförhållanden och antalet lokala avtal på arbetsplatserna. De här åtgärderna minskar arbetslivets attraktionskraft samt försvagar arbetstagarnas utkomst och arbetshälsa.

Läs mera på SuPers webbsida.

Webbinarium för medlemmar den 12 februari kl. 17

SuPer arrangerar ett webbinarium (på finska) för sina medlemmar måndagen den 12 februari 2024 kl. 17–18. Webbinariet handlar om hur den aktuella situationen ser ut när det gäller att försöka påverka regeringsprogrammet och om SuPers organisatoriska åtgärder.

Under sammankomsten talar förbundets ordförande Silja Paavola, verksamhetsledare Tanu Heikkinen, intressebevakningsdirektör Anne Sainila-Vaarno, sakkunnig i avtalsfrågor Teemu Hiilinen samt sakkunniga i organisationsfrågor Lauri Kämäri och Joni Vainikainen.

Under sammankomsten går vi igenom den aktuella situationen samt SuPers organisatoriska åtgärder för att påverka regeringsprogrammet.

Anmäl dig i Oma SuPer. Under eftermiddagen måndagen den 12 februari får du en deltagarlänk per e-post.

Tilläggsinformation: på SuPers webbsidor hittar du sidan Ofta ställda frågor (på finska), där du hittar svar på de flesta frågor om strejken.