24.1.2024

SuPer utlyser en politisk strejk inom småbarnspedagogiken i huvudstadsregionen 31.1.–1.2. – du som är medlem, se instruktionerna, restriktionerna för strejken har korrigerats den 23.1. Kl. 13.00

Obs. Restriktioner har tagits bort den 23 januari 2024 kl. 13.00. En politisk strejk gäller inte för tjänsteinnehavare, det finns inga andra restriktioner. Därför strejkar även familjedaghemmen, gruppfamiljedaghemmen och dygnet runt fungerande småbarnspedagogiken, som tidigare var undantagna från strejken. Strejkområdet är fortfarande detsamma, det vill säga Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla.

SuPer har utlyst en politisk strejk under tiden 31.1.–1.2.2024 för alla offentliga eller privata arbetsplatser inom småbarnspedagogiken i Helsingfors, Esbo, Grankulla och Vanda.

• Den politiska strejken gäller alla arbetsskift som börjar mellan onsdag 31.1.2024 kl. 05:59 och torsdag 1.2.2024 klo 20:59. Strejken varar till slutet av skiftets slut.
  • En politisk strejk gäller inte för tjänsteinnehavare, det finns inga andra restriktioner.

En politisk strejk är en laglig åtgärd, så en arbetsgivare får inte vidta repressalier när en anställd deltar i en strejk.

Du hittar svaren på de vanligaste frågorna som rör strejken inom småbarnspedagogiken (på finska) här.

Om du har frågor som rör strejken kan du ringa intressebevakningstjänstens journummer eller skicka ett elektroniskt meddelande till edu@superliitto.fi. De (finskspråkiga) intressebevakningsjourerna har också utökade öppettider för dem som arbetar vid strejkobjekten från 30.1.–1.2. från 9:00 till 16:00 på numret:

• 09 2727 9160 (kommun) eller
  • 09 2727 9171 (privat).

Vad innebär strejken?

• Under en politisk strejk utför SuPer-medlemmarna inte strejkarbete.
  • SuPer betalar för strejkdagarna ett strejkunderstöd om 100 €/dag.
  • Strejkunderstöd betalas inte om du under strejkperioden utför arbete på annan plats än på din egen arbetsplats.

Om du inte arbetar inom småbarnspedagogiken eller om din arbetsplats inom småbarnspedagogiken inte finns i Helsingfors, Esbo, Grankulla eller Vanda, omfattas du inte av strejken.

Vänligen kontrollera att dina anställningsuppgifter i Oma SuPer är korrekta.

Varför utlystes strejken?

Regeringsprogrammet inkluderar ett antal försvagande mål, främst inriktade på kvinnodominerade sektorer. Försvagningar föreslås för arbetstagarens ställning och arbetslöshetsskydd.

Regeringen vill bland annat begränsa rätten till kollektiva åtgärder och förhindra avtalsfrihet avseende löneökningar, underlätta uppsägningen av arbetstagare och öka andelen tidsbegränsade anställningsförhållanden och lokala avtal på arbetsplatserna.

Dessa åtgärder minskar arbetslivets attraktionskraft, liksom arbetstagarnas försörjning och välbefinnande.

SuPer accepterar inte regeringsförslag som undergräver SuPer-medlemmarnas ställning och rättigheter. Inte heller centralorganisationen STTK accepterar regeringens föresatser gällande arbetslivet.

Mer detaljerad information finns på SuPers webbplats under SuPer NEJ till regeringsprogrammet.

Följ SuPers kommunikation om ärendet.

Delta i våra medlemsevenemang!

• Webbinarium för alla SuPer-medlemmar onsdagen den 24.1.2024 med början kl. 17.
  • Medlemskvällen Ajankohtaista puheenjohtajalta organiseras i Helsingfors (Solo Sokos Hotel Helsinki) torsdagen den 25.1.2024 med början kl. 17.
  • Webbinarium för strejkobjektens medlemmar måndagen den 29.1.2024 med början kl. 17.
  • Anmäl dig via Oma SuPer.

Medlemsevenemang är på finska.