11.6.2021

Uppskattningen av vårdarbetet måste också synas i lönen, påminner SuPer inför kommunalvalet

SuPer-medlemmarna har aktivt ställt upp i kommunalvalet. Förbundet har vetskap om 134 kandidater från flera olika partier i olika delar av landet från Helsingfors till Enare. Du kan höra dig för om SuPer-anslutna kandidater inom ditt eget distrikt hos din egen fackavdelning.

I valet väljs representanter till kommunfullmäktige, som beslutar om kommunens verksamhet och ekonomi. SuPers kommunalvalsteser finns i sin helhet på webbplatsen superliitto.fi.

SuPer har med sina kommunalvalsteser lyft fram omständigheter i närvårdarnas arbete som de kommunala beslutsfattarna har möjlighet att påverka. Teserna påminner om att en förutsättning för god kvalitet i tjänsterna inom social- och hälsovården samt inom småbarnspedagogiken är en tillräcklig mängd utbildade närvårdare.

Om vårdreformen genomförs planenligt faller social- och hälsotjänsterna samt räddningsväsendet, alltså en stor del kommunernas nuvarande uppgifter, bort från kommunernas ansvar under den kommande fullmäktigeperioden. Kvar blir ändå många viktiga uppgifter, såsom anordnandet av småbarnspedagogik och utbildning, kultur- och ungdomsverksamhet samt uppgifter inom stadsplanering, markanvändning och miljö. Vårdreformen medför också att många närvårdares arbetsgivare byts ut.

SuPer kräver också att uppskattningen av branscherna inom vård och småbarnspedagogik ska synas i lönerna och att den personal som arbetar under coronahot ska få en separat ersättning.

Text Saija Kivimäki